Tuesday, June 30, 2009

Analisa dan Muhasabah Diri...

Salam

Semalam, saya sudah selesai menyiapkan data e-Laporan bagi bulan JUN.

Agihan tugas kepada 6 orang GPI j-QAF (tidak termasuk seorang cuti bersalin dan seorang lagi sedang berKISSM) amat memudahkan kerja saya. Amalan agihan tugas ini saya praktikkan bermula tahun 2007. Semuanya berjalan lancar, Alhamdulillah.


Cuma kali ini, saya agak berasa lega kerana saya dapat mengIMPORT dan mengEKSPORT data terus melalui laptop saya ini, tidak lagi desktop di bilik j-QAF. Ini kerana saya menggunakan Windows Vista dan Office 2007, jadi ada masalah sebelum ini (Run Time Error).

Jadi terpaksalah saya 'bermalam kemalaman' di sekolah pada tahun lalu, hanya untuk proses IMPORT dan EKSPORT. (Siangnya, guru lain mengisi data, berebut komputer...)

Keputusan pencapaian keseluruhan


Tugas saya (selain menyiapkan data 4 buah kelas), seperti biasa ialah meng'IMPORT' dan meng'EKSPORT' data tersebut untuk diserahkan kepada PPD pada 2 Julai nanti.

Namun, setelah saya siap meng'IMPORT' semua data 27 buah kelas, saya amat 'terkezut' dengan pencapaian Jawi Tahun 5. Saya telah bertemu dengan teman seGPI j-QAF yang mengajar di Tahun 4 dan 5 bagi mendapatkan kepastian, kenapa keputusannya sedemikian rupa.

Hasil perbincangan, antara masalah yang dikenalpasti, kesediaan murid untuk berubah. Ada yang agak malas untuk menulis, apatahlagi membaca. Hatta yang tidak mengenal huruf pun ada lagi!

Saya amat teruja (tergamam sebenarnya) dengan situasi ini. Saya berbincang dengan Ketua Panitia agar langkah drastik dan pro-aktif SEGERA diambil.

Kenapa masih wujud murid yang lemah jawi sedangkan kelas pemulihan telah dilaksanakan? Semua pihak (kami semua) perlu bertindak!

Pastinya semua tidak mahu tangan dituding mencari siapa yang betul, siapa yang salah! Mengikut statistik dan analisa keseluruhan semua matapelajaran, pencapaian murid Tahun 5 agak kurang memuaskan. Khususnya 5 yang agak 'istimewa'.

Sudah banyak rungutan yang saya dengar tentang kelas itu. Rasanya ada sesuatu yang perlu dilakukan. Post-moterm mencari punca masalah, dan bertindak menyelesaikan masalah tersebut. Itu yang penting, sekarang!

Laporan Tasmik (Pencapaian semasa) murid Tahun 1 hingga Tahun 5 sedang disiapkan. Kehadiran murid ke kelas Tasmik juga kian merosot. Kami semakin buntu. Surat telah diedarkan, murid telah dikerah. Namun hanya muka yang sama sahaja muncul untuk ditasmik.

Saya dan rakan setugas perlu mencari jalan. Jangan sampai kami semua di'tegur' dek kecuaian kami sendiri. Tapi bagi saya, sekiranya semua pihak memberikan kerjasama yang baik, semua masalah pasti dapat diselesaikan.

Semoga analisa yang kami peroleh, menjadi landasan untuk kami bermuhasabah tentang kewajipan kami semua. Mencari di mana silapnya, mengubat barah yang kian bernanah!

0 comments:

Popular Posts