Saturday, June 12, 2010

Diriku tersentak seketika...

Salam...

Alhamdulillah, semalam jam 5.00 petang selamat sampai di rumah Bonda tercinta. Rindu pada ummi. Rindu pada kampung. Tanpa sedar, hampir 4 bulan tidak pulang. 4 bulan jugalah tidak bertemu mata ummi yang keseorangan... dalam tempuh 4 bulan tersebut, hanya mendengar suaranya, bukan matanya... ;(

Perbualan sekejap bersama ummi dan pakcik Ariffin (jiran) petang semalam begitu menggamit rasa. Terasa insaf mendengar luahan hati, seorang ayah...

Dalam berbicara, pakcik itu terlalu merendah diri. Acap memohon maaf, tatkala berkata... dan membahasakan diri saya sebagai ustaz...

Antara yang diumpil...

"Cuba tanya anak2 zaman sekarang ni, pernah atau tidak bertanyakan ibu dan ayah mereka, bagaimana didikan yang diberikan pada dirinya sejak kecil... hingga menjadi manusia dan hidup senang, seperti sekarang? Tak terasakah untuk lakukan perkara yang sama... untuk anak2nya?"

"Pernahkah anak2 sekarang bertanya, sepanjang ibu dan ayah mereka menyekolahkan mereka ada atau tidak ibu bapanya terpaksa berhutang dengan sesiapa? Semata2 untuk membeli keperluan atau kehendak mereka ketika itu?"

"Menjadi kebiasaan, anak2 akan memberi insentif yang lebih kepada ibu, tidak kepada bapa (jika bapanya masih hidup)... kenapa, (katanya)." Sedangkan ayah banyak berkorban... ayah yang byk membanting tulang... kenapa ditujukkan dengan jelas di depan mata seorang ayah... ada anak yg berikan duit, hanya untuk ibu... kalau untuk ayah pun, jumlahnya sedikit..."

Sayunya hati... huhu. Itulah luahan seorang ayah... yang masih mendambakan kasih dan sayang seorang anak... serta berkongsi rasa untuk anak muda, seperti saya... ;)


2 comments:

tice said...

salams ustaz...

terSENTUH jugak ati ummi bile selesai membaca posting ustaz kali nie..Syukran +Alhamdulillah HIGHLIGHTkan peristiwa ini..

Anak-anak di luar sana wajar membaca kupasan kali ini...Mungkin ada SEGELINTIR anak-anak yang masih belum dapat menghayati serta mengaplikasikan KASIH SAYANG sebenar terhadap IBUBAPA yang banyak berjasa kepada mereka..Satkaat menghulurkan sejumlah PITIH tidak cukup untuk merakamkan kasihsayang sejati...FIKIR2kan lah..

Firman Allah swt dalam, Surah Al Isra': 23-24

Maksudnya,: "Tuhanmu telah memerintahkan kamu jangan menyembah selain Dia dan hendaklah kamu berbuat baik pada ibubapamu sebaik-baiknya. Jika salah seorang di antara keduannya atau kedua-duanya sampai berumur lanjut dalam pemeliharanmu, maka sekali-kali janganlah kamu mengatakan kepada keduanya perkatan (ah) dan janganlah kamu mmbentak mereka dan ucapkanlah kepada mereka perkataan mulia. Dan rendahkanlah dirimu terhadap mereka berdua dengan penuh kesayangan dan ucapkanlah, "Wahai Tuhanku, kasihlah mereka keduanya, sebagaimana mereka berdua telah mendidik aku waktu kecii."

kak nashwa said...

sgt betul apa yg pakcik tu kata.. n kkshwa 'terasa' jugak.. :(

Popular Posts