Sunday, May 06, 2012

Berjiwa besar... dalam medan dakwah

"Kita kena berjiwa besar"...


Itu ayat keramat sepanjang kami berbengkel selama dua hari ini. Semua ahli bengkel cuba 'menjiwai' apa kehendak YDP.


"Kerja hakiki kita hanya sampingan, kerja dakwah itu yang utama"...


Ya, tepat sekali.


Setelah hampir 5 bulan bersama dengan Persatuan Kebajikan Sahabat Insani Malaysia (Sahabat Insani), kami mula menapak laju. Sesi bengkel selama 2 hari ini, telah membuka minda dan jalan untuk kami, agar mampu bergerak lebih pantas.


Sesi bergambar bersama ahli keluarga setelah selesai berbengkel selama 2 hari 1 malam. 


Pertama kali mendengar, susah untuk percaya... adakah berjaya? atau mungkinkah ia hanya satu cita-cita yang sukar digapai sebenarnya.


Hakikatnya, persatuan ini diwujudkan bukan untuk mencari keuntungan. Malah, ia sebuah NGO untuk bersama2 membantu golongan yang kelainan upaya (masalah pendengaran, masalah penglihatan dan masalah pembelajaran) untuk kenal, tahu, faham seterusnya menghayati tuntutan ISLAM.


Program pertama anjuran Sahabat Insani Malaysia telah berjaya. Tautan Mahabbah, yang berjaya mengumpulkan hampir 100 peserta dari kalangan buta, pekak dan bisu selain ibubapa yang mempunyai anak2 yang bermasalah sedemikian.


Fokus kami seterusnya adalah untuk menubuhkan sebuah Pusat Pendidikan Sahabat Insani. Cita-cita dan matlamat yang besar, tapi bagi kami, ia TIDAK MUSTAHIL. Jalannya sudah ada, hanya perlu ditebas segala semak samun. 'Dana'nya telah Allah sediakan, namun perlu usaha untuk mencarinya...


Untuk itu, kami mengharapkan ihsan dari semua... kami memerlukan dana hampir RM7 juta untuk menyiapkan sebuah pusat pendidikan khusus untuk golongan2 tersebut. Kita perlu bantu mereka untuk mendalami ilmu agama dengan lebih baik. Hasil dari program Tautan Mahabbah baru2 ini, telah membuka mata kami bahawa mereka amat-amat memerlukan pengisian tentang ISLAM.


Sehingga antara resolusi spontan yang dibuat, "Kita semua perlu belajar Bahasa Isyarat untuk beri kuliah, ceramah kepada golongan pekak ini"...


Jika sahabat-sahabat inginkan penjelasan berkaitan persatuan ini serta Pusat Pendidikan Sahabat Insani, sila layari laman blog yang telah kami sediakan. Kami amat memerlukan dana untuk membangunkan bangunan/pusat tersebut.


Namun jika anda memerlukan kami untuk 'bercerita' sendiri tentang semua ini, kami akan lakukannya. Kami sanggup turun padang bagi memberikan penerangan. 


Di dalam brosur ini, ada sedikit maklumat berkaitan.


Sila klik gambar untuk besarkan imej


Sila klik gambar untuk besarkan imej

Semoga kita dapat menginfaqkan harta kita ke jalan dakwah ini. Bukan banyak yang kami perlukan daripada anda. Kami akan mengeluarkan Sijil Waqaf yang bernilai RM50. Sijil Waqaf ini juga boleh dijadikan resit untuk mendapat pelepasan cukai LHDN, insyaAllah. 

Sama-sama kita renung, betapa pentingnya kita berikan ilmu pada mereka. Kami bukan NGO yang memberikan sumbangan @ bantuan kewangan kepada golongan sasar ini. Namun kami hanya berikan kemudahan mendapatkan ilmu agama pada tahap yang sesuai dengan mereka.

Jadi, bantulah kami untuk membantu mereka...

Salam ukhuwwah,

MOHD HAMIDI ZAKARIA
Setiausaha,
Persatuan Kebajikan Sahabat Insani Malaysia.
(Sahabat Insani Malaysia)


1 comments:

~SYAR M E E Z E~ said...

smoga menjadi kenyataan.. :-)

Popular Posts