Friday, November 14, 2008

APIUM dilanda Tragedi Oktober...

Assalamualaikum...

Kepada bekas mahasiswa APIUM...rasanya mungkin ramai yang dah lama tak menjengah bumi ilmu yg banyak meninggalkan kenangan manis dan pahit... tetapi, my wife kerap gak ke sana untuk menyiapkan tesis Master nya... balik jer dari UM dua minggu lepas, dia ada cerita pasal kejadian tanah runtuh kat Blok C APIUM...boleh le baca tulisan dari sahabat saya yang saya amik kat blog dia...ustaz tarmizi


Catatan Ustaz Wan Tarmizi...

Apabila ambo sampai APIUM pagi semalam, kelihatan kenderaan diletak di hampir setiap kaki lima jalan. Nak kata ada seminar atau apa-apa program rasmi, tak nampak pula kain rentang atau banting. Kemudian terlihat beberapa papan tanda yang menyatakan bahawa satu kejadian tanah runtuh telah berlaku di sini. Bahagian belakang blok D yang dibina agak hampir dengan bukit telah mengalami kerosakan akibat ditimpa tanah yang runtuh. (Berita lanjut di Siasah Daily).

Kejadian tanah runtuh ini turut merosakkan sebahagian bangunan perpustakaan dan satu maklumat menyatakan bahawa hampir 90% buku-buku yang ada di dalam perpustakaan rosak atau tenggelam bersama-sama tanah yang runtuh tersebut.Walaupun tiada sebarang kemalangan jiwa berlaku, namun kehilangan banyak kitab turath dan lain-lain amat memberi kesan kepada penuntut di sini. Antaranya ruang untuk mengulang kaji tidak dapat digunakan sedangkan peperiksaan sudah begitu hampir iaitu awal November nanti.

Kehilangan kitab-kitab turath terutama edisi Arab amat dirasai memandangkan kitab-kitab tersebut amat susah untuk diperolehi serta harganya yang agak mahal di negara ini. Mungkin ada banyak hikmah disebalik kejadian yang berlaku ini. Ia mengajar ambo agar mengunakan kitab-kitab turath sebagai rujukan utama dalam apa jua pengajian yang berunsurkan pengajian Islam. Jika kitab-kitab tersebut hanya terpamer kat rak-rak sahaja, maka jangan menyesal apabila ia 'ditarik balik' atau 'dihilangkan'.

Moga semuanya akan beransur pulih...

0 comments:

Popular Posts