Sunday, May 24, 2009

Koleksi Bank Soalan

Salam...

Semasa saya berkursus minggu lepas, kami dimaklumkan bahawa tiada lagi soalan setara daripada Jabatan Pelajaran Selangor. Kata Penolong Pengarah Kanan Teras (Menengah), Ustaz Mazlan Apandi, ketiadaan soalan tersebut bagi mengelakkan isu ketidaksesuaian soalan dengan kondisi sekolah.

Sekolah perlu menyediakan sendiri soalan Peperiksaan Berasaskan Sekolah.

Jadi, bermula tahun ini, soalan setara tidak lagi disediakan. Semua soalan Peperiksaan Pertengahan Tahun dan juga Akhir Tahun perlu disediakan sendiri oleh pihak sekolah. Buat je lah, kan? Apa nak dikata?

Cuma pada pertengahan tahun, soalan Bahasa Arab tahun 1 hingga 5 telah disediakan oleh panel penggubal yang dilantik. Dalam blog saya ni, saya upload kan soft copy soalan-soalan tersebut.

Begitu juga koleksi soalan-soalan yang saya ada. Ada yang saya terlibat sebagai penggubal, ada juga yang saya terima daripada sahabat-sahabat. Ada juga yang saya 'sedut' daripada Jurulatih Utama Pendidikan Islam tahun lepas.

Semuanya bermula apabila seorang ustazah j-QAF di PJ, juga sahabat saya di UM dulu meminta saya attach kan set soalan Pendidikan Islam Pertengahan Tahun melalui emel. Rentetan itu, saya merasakan lebih baik saya upload kan set bank soalan yang ada untuk rujukan pengunjung blog saya ni.

Jadi, atas dasar perkongsian pintar, saya akan letakkan beberapa lagi set soalan dalam simpanan saya di dalam blog ni, dari semasa ke semasa, insyaAllah. Yang dah ada, boleh di upload... sila kan lah yer.

Cuma, semua set soalan yang ada adalah himpunan soalan sejak tahun 2005 hingga April 2009. Kalau ada beberapa kesilapan atau kesalahan dari sudut ejaan (typing error), struktur ayat dan sebagainya, harap tuan/puan boleh betulkan ye... sekadar rujukan dan nilai tambah dalam menyediakan soalan...

Kalau ada terjumpa mana-mana blog yang menyediakan Set Soalan (Bank Soalan), boleh la war-warkan juga. Apa salahnya kita berkongsi, ye tak?

Selamat Menanda Kertas... :)

3 comments:

tice said...

semoga Allah meRAHMATI segala usahas ustaz melatakkan koleksi soalan PBS sini..

Dapaler ummi and sahabats lain memanfaatkannya..Alhamdulillah n Syukran3

Abu Muazz said...

sama-sama... dapat la manfaatkan bersama... insyaAllah

mawar said...

assalamualaikum. trima kasih x thingga krn bkongsi maklumat. Hanya Allah y dpt mmbls usaha murni tuan...

Popular Posts