Wednesday, May 20, 2009

Ujian Jawi 6 Bulan Pertama

Salam...

Minggu depan, bermula peperiksaan pertengahan tahun. Mungkin kebanyakan sekolah akan terlibat. Atau mungkin ada sesetengah sekolah yang telah pun menjalankan peperiksaan tersebut. Apa pun, lepas selesai je periksa, tugas kita ialah menanda kertas la pulak, ye tak?

Hari ni, kami di sekolah selesai menjalankan Ujian Pencapaian Jawi Enam Bulan Pertama kepada murid Tahun 1 sehingga Tahun 5. Mengikut jadual, matapelajaran jawi tidak diletakkan dalam jadual umum. Jadi, kami mengambil keputusan melaksanakan ujian tersebut minggu ini sahaja.

Mungkin kebanyakan sekolah masih belum menerima set ujian bagi Ujian Pencapaian Jawi bagi tahun 5, kan? Saya pernah bertanyakan masalah ini kepada Penyelia j-QAF PPD, dan ustaz menyarankan agar saya menyediakan sendiri soalan tersebut.

Jadi, atas arahan, saya pun meminta sahabat saya yang mengajar Tahun 5 untuk menyediakan soalan jawi tersebut.

Namun, semasa saya menghadiri Mesyuarat Pembinaan Instrumen Pertandingan Bilik j-QAF pada Isnin lalu, Penolong Pengarah Kanan j-QAF, JPS, Ustaz Wan Yusof Wan Sulong telah memberikan CD yang berisi set soalan bagi Ujian Jawi 6 Bulan Pertama dan Kedua untuk Tahun 5.

Nasib baik soalan yang sahabat saya buat masih belum di riso, jadi kami bersetuju menggunakan soalan dari KPM tersebut walaupun aras yang ditanya mungkin agak rendah.

Rasanya, masih banyak sekolah yang belum menerima set soalan tersebut. Saya pun belum berkesempatan untuk upload soalan jawi tu dalam blog saya ni.

Kepada mana-mana sekolah yang masih belum menyediakan Soalan Jawi Tahun 5, boleh di muat turun di sini atau klik pada link di sidebar 'Muat Turun'.

Tapi kalau mana sekolah dah buat soalan sendiri, dan sudah pun diriso, jalan je... tak pe.

Cuma markah bagi Ujian Jawi akan dimasukkan ke dalam e-Laporan yang akan dibekalkan pada masa terdekat, mungkin... bila? Saya pun tak pasti...

Selamat menanda kertas dan Selamat bercuti 2 minggu lagi... :)

0 comments:

Popular Posts