Monday, April 27, 2009

Penawar buat yang 'sakit'

Risau saya memikirkan masa depan mereka. Semakin lama, semakin 'hebat' sikap mereka. Saya cuba menenangkan hati dan perasaan marah. Mereka tahu apa akan jadi kalau saya naik berang. Kelas yang saya masuk, akan kedengaran suara-suara yang bising dari dalam kelas...

"Ish... diam, Ustaz datang... "

"Eh... eh... Ustaz la woi... "

Saya cuba membuang title ustaz garang, ustaz bengis, ustaz 'beking'... saya juga ingin digelar ustaz baik, ustaz cool, ustaz sporting dan sebagainya. Bukan sebagai anugerah, tapi untuk kepuasan.

Saya cuba sedaya mungkin...


Minggu lepas saja, banyak insiden buruk yang berlaku. Seorang murid terseliuh tangan akibat tolak menolak semasa beratur, seorang lagi murid cedera pada ibu jari kaki akibat terpijak dawai kokot atas pentas, bergaduh dalam kelas dan mengacau murid perempuan.

Mereka baru sahaja ditahap satu. Tidak perlu menuding jari mencari puncanya. Semua pihak perlu bertanggungjawab.

Mereka cukup tegar. Setiap guru yang masuk ke kelas mereka, pasti akan meninggi suara, tak kira guru lelaki mahupun perempuan. Kalau guru perempuan, lagi lah.

GPI yang masuk bersama saya, seorang yang tenang dan penyabar. Agak jarang bercakap kasar, tinggi suara apatahlagi mencubit atau memukul.

Namun, bila tiba giliran kelas mereka, saya nampak kelainan pada wajahnya. Masam, marah, geram dan sebagainya. Lebih nampak tertekan jika saya tidak bersama, katanya. Kalau saya ada mesyuarat atau kursus yang menidakkan saya masuk bersamanya ke dalam kelas, GPI itu akan resah.

Sukar mengawal emosi marah.

Kenapa jadi begitu? Saya kekadang kesal dengan situasi ini. Mereka sudah tidak tahu menghormati guru, masih tersenyum walaupun bersalah... tidak menyiapkan kerja, meninggalkan buku di rumah, membuat bising, berbual sesama mereka walau guru sedang mengajar... dan macam2 lagi.

Saya sedang mencari di mana silapnya. Kebanyakan guru sudah malas melayan karenah mereka. Saya pernah menegur seorang rakan yang kerap meninggikan suara apabila mengajar kelas mereka. Sedangkan dia sedang hamil. Saya minta dia banyakkan bersabar, bimbang terkesan kepada kandungan.

Bagi saya, mereka ini agak 'istimewa'. Kerana saya terpaksa melayan mereka lebih daripada murid dalam kelas yang lain.

Saya perlu mendapatkan 'penawar' secepat mungkin sebelum semuanya terlambat. Tidak mahu berbunga rasa sesal bila semuanya sudah terjadi...

Saya bimbang dengan situasi sebegini. Setiapkali setelah api kemarahan saya reda, saya mengingatkan mereka pada tanggungjawab terhadap ibu bapa, kenang jasa mereka, pengorbanan mereka, kasih pada mereka dan sebagainya, agar terdetik rasa keinsafan yang lahir dari jiwa yang masih muda...

Saya pernah berbincang dengan guru senior, mendapatkan nasihat dari pengalaman mereka mengatasi masalah yang berlaku.

"Dalam ketegasan perlu ada kelembutan, dalam kelembutan pula ada ketegasan..." itu antara nasihat mereka kepada saya yang baru masuk tahun kelima bergelar pendidik di sini.

Buat semua pendidik, carilah penawar terbaik bagi setiap penyakit... kerana setiap penyakit itu ada penawarnya kecuali mati...

5 comments:

MKriza said...

Susah juga jadi cikgu ya. Kena melayan ragam anak-anak murid.
Buat semua cikgu moga jasamu dibalasNYA

Abu Muazz said...

to MKRiza: mmg, byk cabarannya. Kalau tak sabar, tu yg jadi macam2 kes tu, baling kasut, cubit, pukul dan sebagainya...

Tapi kita ni manusia kan, sabar pun ada tahap dan batasnya juga... iman pu yazid wa yanqus (turun dan naik)

Abu Muazz said...

to MKRiza: mmg, byk cabarannya. Kalau tak sabar, tu yg jadi macam2 kes tu, baling kasut, cubit, pukul dan sebagainya...

Tapi kita ni manusia kan, sabar pun ada tahap dan batasnya juga... iman pu yazid wa yanqus (turun dan naik)

Anonymous said...

Semoga Allah meramaikan lagi guru yang berjiwa luhur kental macam ustaz yang berjuang untk mendidik anak bangsa, tahniah..barakallahufik

Anonymous said...

berat mata memandang.. apatah lagi yg perlu memikul.. adik akak pun cikgu.. jenuh dia menangis! bukan murid yg menangis.. harap semua pendidik berjiwa kental.. ganbatte kudasai..

Popular Posts