Monday, July 27, 2009

Selamat berhijrah...

Cadangnya semalam, kami sekeluarga hanya ingin berehat di rumah. Setelah agak kepenatan seharian berjalan-jalan pada hari Sabtu.

Namun, SMS yang diterima menganjak keputusan itu. SMS yang mengajak saya ke rumahnya, untuk mengambil 'barang' yang dilelong selain tujuan berziarah. Nampaknya pagi semalam kami ke Sentul pula. Ziarah senior saya yang akan berhijrah, ke Dubai.

Itulah rezeki namanya. Rezeki berhijrah ke tempat orang. Namun ia tak datang melayang, tak juga kunjung bergolek. Perlu ada ikhtiar untuk semua itu.

Pertemuan ini sebenarnya tak terancang, namun tergerak hati ini untuk bertemu muka dengan senior yang mungkin akan terpisah, buat beberapa tahun.

Senior yang saya maksudkan, Ustaz Nazri Chik. Umum agak mengenali beliau. Agak lantang dalam gelanggang politik serta seorang 'pegawai' yang berjaya di sebuah bank di sini. Mula kenal dengan beliau, sejak di UM. Sekitar tahun 1999 hinggalah sekarang. Hampir 10 tahun lamanya.

Kami pernah duduk serumah (rumah sewa), masak bersama, makan bertalam, usrah, persatuan, jemaah dan sebagainya.

Bila ditanya kenapa ingin berhijrah, jawabnya... ingin menyiapkan PhD! Lupa pula bertanya tajuk tesisnya. Kesibukan dengan tuntutan kerja hakiki dan jemaah, menyebabkan kesuntukan masa untuk menyiapkannya. Selain daripada ingin melunakkan lidah dengan Lughatul Quran, Bahasa Arab...

Ironinya, bahasa yang digunakan di sana, hampir 80 peratus Bahasa Inggeris. Sehinggakan katanya, agak pelik sekiranya rakyat tempatan di sana tidak mahir berbahasa asing itu. Aneh, bukan?

Mungkin pertemuan semalam adalah Liqa' wada' antara saya dengan beliau? Beliau dan keluarga akan berhijrah pada Oktober nanti. Doa saya agar beliau akan berjaya hidup di sana dan berjaya menyiapkan PhDnya nanti.

Azamnya, membakar semangat saya! Untuk menyambung pelajaran. Dah ramai sahabat yang berbuat begitu. Yusri, Zubaidi, Badli dan ramai lagi. Saya rasa dah tiba masanya giliran saya. InsyaAllah, semoga Allah memberi saya jalan dan kekuatan.

Buat Ustaz Nazri dan Dr. Maisarah... selamat berhijrah! Semoga berjaya. Terima kasih atas hadiah mainan buat si kecil Muazz dan Hajar yang teruja dengan barang mainan tersebut. Juga terima kasih kerana menerima diskaun yang ditawarkan. Semoga SHARP itu akan menjadi kenangan buat kami. :)

pstt: Kalau sesapa nak beli Toyota Vios miliknya... sila ke webnya. :)

2 comments:

ibu najiyya said...

ada entry khas pulak. terharu...insyaAllah, panjang umur, pakat2 jumpa balik. masa tu hajar dah jadik anak dara, muazz dah jadik jejaka :)

ps: maaf atas kekurangan. rumah pun dlm mode bersepah..

Abu Muazz said...

salam... insyaAllah, moga jumpa lagi. Moga Najiyya akan dapat adik2 yang ramai...insyaAllah.

Semoga semua selamat...

Popular Posts