Friday, April 02, 2010

Berhati-hati bila berkata

Salam...

Bermula minggu ni, latihan sukan akan bermula. Namun, disebabkan keadaan cuaca yang tidak mengizinkan, latihan bagi murid sesi petang terpaksa dibatalkan. Hujan yang mula membasahi padang sekolah tatkala latihan ingin dimulakan, menyebabkan ianya terpaksa ditangguhkan pada minggu hadapan.



Jangan marah pada hujan yang turun... sudah sekian lama kita meminta agar bumi yang gersang dan kering akibat cuaca yang panas ni, dibasahi hujan. Nah, sekarang Allah telah dengar rayuan dan rintihan hambaNya... mungkin kita, mungkin petani, mungkin pesawah, mungkin penternak,... dan ramai lagi yang mahu hujan turun.

Jadi, kita perlu redha dan terima segala ketentuan Ilahi. Jangan pula, kita melakukan 'syirik kecil' yang tidak disengajakan, tatkala marah dan tension apabila hujan turun...

"bila hujan, confirm la jammed jalan tu nanti..."

"baru je basuh kereta tadi, hujan la pulak... rugi la duit aku..."

"ish, asyik nak jemur kain, hujan... bila la nak kering baju aku nih..."

MasyaAllah, mungkin banyak lagi frasa yang terkeluar daripada mulut kita, tanpa kita sedari... bila tersedar, pantas istighfar... semoga hidup kita kan sentiasa diberkati...

Kepada murid yang dah gian nak berlatih sukan tuh, sabarlah... Insyaallah kita mulakan latihan tu minggu depan dengan cuaca yang redup dan mendamaikan... :)


0 comments:

Popular Posts