Sunday, January 02, 2011

Muat turun bahan KSSR

Salam...

Esok akan bermula sesi baru persekolahan, sesi 2011. Pelbagai persediaan sudah pastinya di buat oleh semua ibu bapa, dan juga guru menghadapi tahun baru.

Anak-anak tahun satu akan menjadi perintis kepada kurikulum baru KSSR. Kurikulum yang mengenengahkan banyak benda baru. Jadi, seharusnya semua guru, tak kira la sama ada mengajar tahun 1 atau tidak... perlu tahu perubahan yang akan berlaku.



Guru yang mengikuti kursus perlu adakan In-house training kepada sahabat pendidik yang lain. Perlu dijelaskan segala kekeliruan sebelum melaksanakan sesi persekolahan.

Masing-masing tentunya sedang sibuk memuat turun segala macam bahan-bahan berkaitan KSSR. Dokumen Standard, Contoh Modul Pengajaran, Teknik Penulisan RPH, Rancangan Pengajaran Tahunan, Modul Kit Transisi dan sebagainya.

Bahan-tersebut boleh di muat turun di sini jika masih belum dicari:

1. Laman Web SPI Melaka
2. Laman Web BPK

Untuk makluman semua, pihak BPK tidak membangunkan Modul Pengajaran secara keseluruhannya, dengan alasan supaya guru TIDAK TERIKAT dengan modul yang ada. KSSR menuntut agar guru dapat lebih kreatif dalam membuat persediaan mengajar dan dapat melontarkan idea sendiri yang lebih baik, kreatif dan inovatif.

Penyediaan beberapa modul sama ada semua bidang atau sebahagiannya hanya sebagai PANDUAN, bukan WAJIB DIIKUT. Sekiranya guru mempunyai idea yang lebih baik, sediakan Modul sendiri berdasarkan Dokumen Standard yang ada. Kemudian, dokumentasikan... agar boleh dijadikan panduan untuk orang lain, dan dibuat penambahbaikan pada masa yang akan datang.

0 comments:

Popular Posts