Tuesday, February 09, 2010

Dimana penghayatannya...

"Tiada penghayatan dalam diri sendiri... itu puncanya," jawapan yang jujur dari seorang guru senior.

Agak sedih dan kecewa bila terlihat (tanpa sengaja), murid yang terasuh dengan program yang disusun rapi... tidak mampu mengaplikasi dengan baik, apa yang diajar...

"Siapa yang belum berwudhuk atau terbatal wudhuknya, sila ke surau..." arahan sebegini biasa dikeluarkan. Adakalanya dipantau tindakan murid, namun ada ketikanya... murid diberi 'kebebasan' untuk mengambil wudhuk tanpa diiring guru.

"Dah ambil wudhuk?" tanya ustazah.

"Dah, ustazah..."

Asal nampak basah kepala, tangan dan muka, cukuplah untuk 'memberitahu' ustaz/ustazah... 'saya telah berwudhuk'...

Tiada rasa kesal atau bersalah... walaupun tak berkata benar.

Masalahnya, bukan murid tahap 1, namun murid yang sedang dipantau hasilnya... yang merintis program j-QAF. Tahun 6. Dimana silapnya...

"Diorang ni, kalau kita tengok... boleh je ambil wudhuk, tertibnya... semua lengkap"

"Takkan la kita nak pantau memanjang je..."

"Entahlah... kita dah ajar apa yang sepatutnya... terpulanglah pada diorang..."

Mungkin ini kata2 yang keluar dari bibir sesiapa sahaja...

Mereka mampu berwudhuk dengan baik, jika ada guru bersama... begitu sempurna, air dialir pada setiap yang rukun mahupun sunat, membasahi anggota wudhuk... penuh dengan tertib dan santunnya...

Dibelakang guru/pemantauan??? Ini yang masih perlu ditegaskan dan diingatkan...
- kenapa perlu berwudhuk
- cara berwudhuk dengan sempurna
- kebaikan berwudhuk
- akibat tidak berwudhuk (untuk solat n pegang mushaf)

Teguran, nasihat dan ingatan masih perlu diberikan... jangan berbangga murid dapat menjawab kesemua soalan dalam peperiksaan, jika tidak dapat menghayati amalan wudhuk dan solat dengan baik...

Jangan terleka dengan Laporan e-Setup yang kita hantar... majoriti memilih 'MC' bukan lagi 'BM' untuk setiap terma dalam Wudhuk...

Apa yang diperlihatkan kepada kita... itulah yang perlu kita renungkan.

0 comments:

Popular Posts