Wednesday, January 18, 2012

Sabarlah wahai diri...



Peperiksaan hari ni, sepatutnya berakhir dengan satu kepuasan. Namun, ia berlaku sebaliknya. Kita hanya mampu merancang, Allah jua menentukan. Rata-rata sahabat lain juga meluahkan rasa yang sama.

Kaedahnya mudah. Daripada 6 soalan yang diberi pensyarah, ramai yang memilih untuk membaca 4-5 tajuk sahaja memandangkan ada 3 tajuk tugasan dalam bahasa Arab. Malangnya, apabila dua tajuk yang tidak diberi tumpuan itulah yang masuk, termasuk satu tajuk yg tiada dalam muqorror. Pendek kata, daripada 4 soalan yang keluar, hanya 1 soalan yang benar-benar menepati sasaran.

Apa nak dikata. Gunakanlah elemen pengetahuan sedia ada dalam menjawab baki 2 soalan. Sesal pun dah tak guna. Namanya pun exam, kan? Huhu... Apa yang memeranjatkan, baru setengah jam bermula, sudah ada yang mula menghantar kertas jawapan. Sama ada selesai menjawab kesemua soalan, ataupun turut 'frust' macam saya... hehe.

Selang 5-10 minit, makin ramai yang menyusul. Sorang demi seorang. Bagai memberi sedikit cabaran buat saya. Argh... takpe, jawab je mana yang ingat... Masa 2 jam setengah perlu dimanfaatkan... ;)

Selesai sesi 'mengarang', masing-masing keluar dewan dengan senyuman pahit dan tawar. Sama-sama kita doakan, agar ada markah ihsan dari ustaz nanti... InsyaAllah.

Saya mengambil keputusan untuk tidak terus pulang. Ada tempat yang perlu saya singgah. Untuk kembalikan semangat dan 'pujuk' diri ini, agar tidak terlalu kecewa. Saya menuju ke Alamanda. Mahu menebus baucer buku yang diberi itu, di MPH Book Store. Saya menghabiskan masa antara 45-60 minit untuk menggeledah setiap ruang dan pelosok rak, bagi mencari buku-buku yang sesuai. Akhirnya, saya berjaya memerangkap 2 buah buku akademik dan 2 buah buku bacaan agama, termasuk sebuah buku istimewa sebagai hadiah untuk isteri sempena hari lahirnya, 4 hari lepas. (Tunggu wrapped dulu, baru boleh kasi... )

Saya akan mulakan pembacaan untuk meneruskan fasa kedua saya untuk semester 3 akan datang, menulis! Itulah kekuatan yang perlu saya dapat. Moga2 ianya akan berjaya, InsyaAllah.

Selesai sesi mencari bahan bacaan, saya 'tersinggah' di booth Focus Point. Memandangkan alat bantu lihat saya sudah semakin longgar, saya mula menapak perlahan, memerhati frame yang ditayang. Satu persatu dibelek sehingga akhirnya muncul satu lembaga hitam yang tak diundang. Huhu, sapa lagi kalau bukan salesgirl FP.

Harga yang ditawarkan cukup menarik. antara RM129-239 (frame+lens). Akhirnya saya tertarik dengan frame RM199. Setelah ditambah harga lens (xtermasuk pakej, RM90 (harga biasa RM250- kata minah tu laaaa), saya terpaksa membayar RM289.

Selama hampir 2 jam, saya berjaya melupakan peristiwa tak berapa manis dalam dewan peperiksaan sebentar tadi. Moga ia tidak lagi menghantui kami semua. The past is past. Let by-gone, be by-gone...

Tamatnya kertas peperiksaan tadi, maka berakhirlah semester 2 saya sepanjang di UKM. Ada lagi baki 2 semester yang perlu saya habiskan. Moga Allah permudahkan jalan saya dan sahabat2 yang lain. InsyaAllah...

0 comments:

Popular Posts