Monday, January 16, 2012

Selesai RPT PI Thn 2 Semester 1


Alhamdulillah, akhirnya selesai mengedit Rancangan Pengajaran Tahunan Pendidikan Islam KSSR Tahun 2. Walaupun saya tak ditugaskan mengajar Tahun 2, namun atas dasar untuk membantu sahabat2 sepanitia, saya gagahkan diri ini.

Kebetulan, saya mula hadapi peperiksaan akhir semester 1 sesi 2011/2012 pada awal Januari. Ghalibnya, sudah semestinya saya sibuk dengan persediaan utk exam tersebut. Mood pun, kadang-kadang ada, kadang-kadang hilang.

Seperti tahun lepas, saya masih diberi kepercayaan sebagai Penolong Setiausaha Kokurikulum. Tugasnya agak mencabar disebabkan sehingga saat ini, kerusi dan bilik GPK Koku masih belum terisi sejak GPK Koku sebelum ini, telah dinaikkan pangkat sebagai Guru Besar di SK Jenderam Hilir.

Oleh itu, banyak perancangan koku termasuk menyusun atur jawatankuasa koku terpaksa saya dan SU Koku lakukan. Data murid mengikut unit uniform, sukan/permainan dan persatuan juga masih belum terusik. Harapan saya, SU Koku faham situasi saya sekarang. Masih 'bergelumang' dengan nota-nota, kertas2 tugasan!!!

Sehingga saat ini, sudah 3 kertas peperiksaan berjaya disudahkan. Hanya tinggal 1 sahaja lagi. Maktabah Tafsir. Yang masih belum dibaca, tapi sudah disusun kemas. Tunggu 'mood' itu datang sebelum tiba hari peperiksaan, iaitu 18hb nanti.


Berbalik pada tajuk di atas, saya seboleh mungkin mahu segera menyiapkan meng'edit' keseluruhan RPT PI Thn 2 tersebut. Namun dek kerana kekangan masa, saya siapkan dahulu sehingga minggu ke-19 dahulu. Saya perlu edit mengikut kesesuaian taqwim sekolah. Saya mengharapkan agar pihak yang bertanggungjawab untuk memuat naik bahan RPT tersebut akan segera memurnikannya. Pasti ramai yang tertunggu-tunggu. Namun, rasa saya, sudah ramai dikalangan guru yang sudah mahir menyediakan RPT itu, sendiri. Tahniah dan syabas...

Hari ini, saya dikejutkan dengan dua berita sedih. Tergamam dan terkedu saya mendengarnya. Pertama, ayahanda kepada sahabat saya, Ku Ahmad Munauwir telah kembali ke Rahmatullah akibat kemalangnn jalan raya. Takziah buat seluruh ahli keluarga arwah. Moga roh Allahyarham akan ditempatkan bersama-sama hamba yang beriman dan beramal soleh. (Saya sempat menonton berita kemalangan tersebut melalui Berita Awani 7.45 dan saluran tv9, malam tadi)

Kedua, seorang rakan guru mengadu tentang anak kecilnya, yang baru berumur 6 bulan, telah disumbat dengan stokin ke dalam mulutnya. Kejadian itu disedari apabila dia tanpa sengaja telah pergi ke rumah pengasuh anaknya itu untuk menghantar barang milik abang di kecil itu. Mungkin itu gerak hari seorang ibu. Zalim sungguh manusia itu! Hati ibu mana yang tak terguris apabila melihat bayi yang kecil yang tanpa kudrat, meronta2 meminta ihsan simpati.

Macam-macam hal dan cerita tentang pengasuh sejak kebelakangan ini. Daripada 1001 kisah dan cerita itu, ada kalanya, ada juga yang tak masuk akal. Masih ada orang yang kononnya bertamadun sanggup memperlakukan sedemikian rupa... terhadap kanak-kanak pulak tu...Huhu... Mungkin ibu bapa perlu lebih berhati-hati. Jangan terlalu meletakkan sepenuh kepercayaan kepada 'mereka'. Ada masa, pantaulah 'kerja' mereka itu. Ada yang bermanis muka dan mulut dihadapan kita, namun hati sepahit hempedu.

Semoga ia menjadi pengajaran buat kita semua...

0 comments:

Popular Posts