Monday, May 04, 2009

Kursus bermula...?

Salam...

Sedang saya mengajar Al-Quran pada hari Khamis lepas, tiba-tiba telefon saya berdering...

Telefon... telefon berbunyi... wonderpet kami datang...

"Ustaz... boleh naik ke pejabat sekejap tak? Ada surat kursus"

Kerani sekolah memulakan bicara sejurus saya meminta murid saya berhenti membaca al-Quran buat seketika.

"Kursus apa ye?"saya mula meneka sekaligus bertanya kepadanya.

Setelah kelas berakhir, saya ke pejabat mengambil surat seperti diarahkan.

Tertera surat daripada JPS : Kursus Pentaksiran Pendidikan Islam KBSR pada 13 - 15 Mei 2009 bertempat di Hotel Seri Malaysia, Bagan Lalang, Sepang.

Saya mula terlibat dengan kursus Pendidikan Islam, tahun lalu. Saya telah diamanahkan sebagai Jurulatih Utama Pendidikan Islam KBSR selain sebagai Jurulatih Utama Pendidikan Islam Program j-QAF.

Tugas yang merupakan amanah yang amat berat. Saya telah cuba menolak. Saya rasa tidak mampu untuk memikul dua tugas yang memerlukan pengorbanan dan komitmen yang tinggi.

Saya cuba berbincang dengan Penolong Pengarah JPS Bahagian Teras untuk menolak tawaran sebagai JU Pendidikan Islam memandangkan jadual kursus Pendidikan Islam dan Pemantapan j-QAF yang akan berturut-turut pada waktu itu.

Komitmen saya mula terganggu di sekolah bermula bulan Julai 2008.

Bermula dengan Majlis Khatam Al-Quran Peringkat Daerah dan Negeri, seterusnya bermula Kursus Pemantapan j-QAF dan Pendidikan Islam dan disusuli dengan Mukhayyam Bahasa Arab Negeri Selangor.

Jadi, ada banyak suara di sekolah yang merungut dan bersungut. Malah ada rakan setugas yang memaklumkan, bahawa SKT atau prestasi saya untuk tahun tersebut kemungkinan besar akan merosot kerana kerap keluar berkursus atau dalam erti kata yang sebenarnya, memberi kursus atau input kepada guru lain.

Saya menerimanya secara positif. Saya cuba mohon nasihat daripada JU sekolah yang berpengalaman.

Itu kisah tahun lalu. Saya tidak pasti pula tahun 2009 ini bagaimana keadaannya.

Saya cuba mengagak kemungkinan kursus kali ini turut dilibatkan Guru Pendidikan Islam program j-QAF demi mencapai kata sepakat atau mengurangkan jurang yang ada. Ya, jurang antara GPI dan GPI j-QAF sepertimana yang telah diwar-warkan semasa kursus sepanjang tahun 2008.

Mungkin ini jalannya atau caranya. Biarkan kubu atau tembok pemisah yang ada, diruntuhkan segera. Itu yang terbaik, bukan?

Kursus Pentaksiran Pendidikan Islam KBSR yang bakal saya hadiri ini akan merungkai segalanya nanti. Semoga persepakatan yang diambil akan menatijahkan suatu yang bererti kepada dunia pendidikan.

Sebentar tadi, menerima SMS daripada seorang sahabat yang juga merupakan JU di sini. Dia juga terpilih mengikuti kursus yang sama. Alhamdulillah, nanti kita jumpa di Bagan Lalang...

Namun, terdetik dalam hati, tarikh kursus agak hampir dengan due isteri untuk bersalin. Saya cuba menghitung sendiri. Moga Allah memudahkan segala urusan saya dan keluarga nanti...

2 comments:

abuierfan.blogspot.com said...

Masa mengajar tak boleh buka bunyi hP, kena silent...ha ha sekadar bg ingatan..

Banyak kursus ustaz kena pergi yer, bnyk ilmu ni, nanti boleh kongsi dgn kami kat sini

amirmukhtar said...

alhamdulillah.. peluang tmbh ilmu tu

Popular Posts