Tuesday, July 06, 2010

Kursus bermula...

Salam..

Alhamdulillah, Kursus Orientasi KSSR Pendidikan Islam bermula malam tadi. Kursus kali ini telah mengumpulkan seramai lebih kurang 80 peserta yang terdiri daripada Jemaah Nazir, Pensyarah IPGM, Pegawai-pegawai Jabatan Pelajaran Negeri serta Jurulatih Utama Negeri Zon A (Semenanjung Malaysia).


Sesungguhnya peluang bersama-sama dengan pakar-pakar serta orang yang berpengalaman dalam bidang pendidikan ini, takkan disia-siakan. Pendedahan KSSR Pendidikan Islam ini juga mungkin akan memberikan pelbagai reaksi dan respons yang pelbagai daripada peserta yang hadir.

Jurulatih Utama yang hadir bersama pegawai JPN negeri masing-masing dipertanggungjawabkab sepenuhnya bagi menyampaikan serta menyebarluaskan kefahaman berkaitan KSSR ini kepada semua guru Pendidikan Islam khasnya, bagi diaplikasikan sepenuhnya menjelang 2011.

Bukan suatu tugas yang mudah! Ini satu tanggungjawab dan amanah yang berat!

Antara perbincangan sepanjang kursus ini nanti ialah:

1. Info Guru Pendidikan Islam
2. Kurikulum Transformasi KSSR
3. Pedagogi Pendidikan Islam
4. Elemen Merentas Kurikulum
5. KSSR (Kurikulum Standard Sekolah Rendah) Tahun 1

KSSR ini akan bermula tahun hadapan. Sasarannya semua murid tahun 1 dan ia akan diteruskan sehinggalah murid tersebut melangkah ke Tahun 6. Ini bermakna, setiap tahun bermula tahun 2011 akan diberikan pendedahan khusus berkaitan pelaksanaan KSSR ini.

Kursus ini masih baru bermula... segala info untuk membantu memahamkan guru, akan saya update kan nanti, InsyaAllah...

Teruskan mendidik jiwa anak-anak kita... walau apa pun perubahan dalam kurikulum. Agar terbentuk jiwa yang utuh dengan Iman bagi menepis segala budaya yang merosakkan, InsyaAllah...

Kepada teman sekursus... selamat berkursus...

0 comments:

Popular Posts