Friday, July 23, 2010

"Menyesal???... tak guna dah!!!"

Salam...

Dalam sesi pembentangan bengkel pada hari terakhir, saya tertarik dengan pembentangan yang dimulakan dengan sebuah cerita. Ingin saya kongsikan cerita tersebut mengikut fahaman saya, genre saya... tidak 100% cerita asal.

======

Dalam sebuah syarikat, ada seorang pekerja yang berdedikasi. Pekerja yang disayangi, kerana kerja yang dihasilkan bermutu tinggi. Seorang tukang rumah yang teliti kerjanya, puas hati hasilnya. Rumah yang dihasilkan, membanggakan majikannya.

Suatu hari, pekerja tersebut yang sudah lewat usianya mengambil keputusan untuk berhenti. Keputusan yang sudah pasti mengejutkan majikannya. Setelah berbincang dengan ahli keluarga, pekerja tersebut bertemu dengan majikannya untuk menyatakan rasa isi hatinya.

Setelah selesai hasrat dituturkan, alangkah terkejutnya si majikan. Berkali2 memohon pekerja yang begitu disenangi dan dihormati itu untuk menarik balik hasratnya.

"Pakcik, pertimbangkanlah semula keputusan itu..." pinta dan rayu si majikan.

Namun, usaha majikan tersebut berbuah kegagalan. Tidak mampu menahan hasrat pekerjanya itu.


Pekerja itu perlahan-lahan mengatur langkah meninggalkan pejabat. Tiba-tiba, majikannya memanggil.

"Pakcik, kalau boleh sebelum pakcik berhenti dan meninggalkan syarikat ini, saya ada satu permintaan.

Bolehkah kiranya pakcik membina sebuah rumah dengan keluasan yang pakcik sendiri tetapkan. Gunakanlah segala material yang ada untuk membina rumah tersebut. Barangkali, itulah hasil kerja pakcik yang terakhir untuk syarikat ini." jelas majikannya.

Pekerja tersebut menerima tugas terakhirnya dengan paksa rela. Tidak seperti apa yang dilakukan sebelum ini.

Segala bahan yang digunakan tidak sesempurna dulu. Bancuhan simen, pendawaian, lantai rumah dan segalanya dibina sekadar menyiapkan tugasan terakhir. Hanya dia sahaja yang tahu apa yg dia gunakan. Kerana dia seorang yang menyiapkannya.

"Aku nak berhenti pun, diberi kerja juga... majikan apa ni?" keluh pakcik itu.

Kerjanya tak seindah dulu, kerana bersama kerjanya, hati yang marah, geram dan sakit. Jadi kerjanya tidak sebaik dulu.

"Buat je rumah ni, asal siap..." getusnya sendiri.

Cukup masa yang sepatutnya, siaplah rumah terakhir yang dibangunkannya.

Hari terakhir yang begitu menyentuh hati. Pekerja tersebut menyerahkan kunci rumah yang baru siap didirikannya tadi kepada majikan. Dengan perasaan yang tidak senang, marah dan mungkin juga benci.

"Terima kasih, pakcik. Akhirnya siap juga rumah itu. Kerja terakhir pakcik untuk syarikat kami. Beginilah pakcik, sebenarnya tiada apa yang dapat saya berikan kepada pakcik sebagai menghargai jasa baik pakcik selama ini. Besarnya jasa itu kepada kami.

Untuk itu, ambillah semula kunci ini dan anggaplah rumah yang pakcik dirikan itu sebagai hadiah dari kami untuk pakcik sekeluarga. Saya tahu, pakcik telah membinanya dengan bahan yang baik seperti hasil kerja sebelum ini."

Tersentak pekerja itu. Tidak disangka rumah terakhir yang dibinanya sekadar memenuhi hasrat majikan, menggunakan bahan yang murah, tidak berkualiti itu... akhirnya menjadi miliknya.

Sesalan mula bercambah dalam hati. Tiada gunanya lagi... rumah yang dibina atas dasar marah dan cincai tadi, kini telah menjadi miliknya.

Pengajaran...

Mungkin,... inilah bezanya jika kerja yang dilakukan atas dasar untuk kepentingan diri sendiri dan juga kepentingan orang lain.

Kerja dalam keadaan tenang, pasti bagus hasilnya.

Namun kerja dalam keadaan marah, benci dan dendam... pasti musnah segalanya... kita di mana? Sama-sama kita fikir-fikirkan...


2 comments:

tice said...

salams

Jalan cerita yang amat SUSPENSE dan mempunyai ENDING yang MENGINSAFkan...Memang boleh sangat-sangat dijadikan iktibar untuk semua...

Mesej yang nak disampaikan adalah sifat IKHLAS...sekiranya segala perbuatan/kerja dilakukan dengan IKHLAS kerana ALLAH ,insyaALLAH akan berkesudahan dengan baik ...

Abu Muazz said...

ummi,

betul tu... apa yang kita buat, kalau ada IKHLAS, insyaAllah hasilnya pasti membanggakan.

semoga ia menjadi iktibar utk semua, khususnya diri ini...

Ameen...

Popular Posts