Thursday, February 19, 2009

Kisah Muridku 1: Tak siap Kerja

Setibanya di bilik j-QAF (Baitul Hikmah) tengah hari tadi, saya disapa oleh Ustazah Asiah.

"Ustaz, tadi saya masuk kelas 3 Amanah, Emirul Muazz takde dalam kelas,"beritahunya.

"Laa..kemana pula dia pergi? Kan masa Tasmik tadi dia ada..." tanya saya kehairanan.

Saya bergegas ke Kelas 3 Amanah untuk mendapatkan maklumat daripada kawan-kawannya.

"Mana Emirul Muazz?" tanya saya kepada murid-murid 3 A sejurus memberi salam.

"Dah balik, ustaz,"

"Kenapa pulak?" tanya saya kepada mereka.

Ada dikalangan mereka menjawab, "mungkin sebab tak siap kerja Bahasa Arab kot.."

Hmm...faham lah saya kisahnya.

Sebenarnya saya telah mengingatkan semua murid 3A pada hari isnin yang lalu agar mengulangkaji tajuk "Hiwayati (Hobi saya)" dan "Asdiqaaiy" (Rakan-rakanku) sebab saya akan membuat drilling sebelum memulakan pelajaran baru pada hari Khamis (hari ini). Selain itu, saya juga mengingatkan agar mereka menyiapkan buku aktiviti Bahasa Arab yang telah saya berikan minggu lepas.

Rupa-rupanya anak murid saya itu mungkin tidak menyiapkan kerja rumah atau tidak menghafal sepertimana saya suruh menyebabkan dia pulang semua ke rumah. Walaupun saya agak terkejut dengan tindakannya, namun saya akan berjumpa dengannya esok.

Sebenarnya langkah saya menyuruh murid saya menghafal agar mereka tidak mudah lupa kalimah dan ayat yang dipelajari. Saya sering ingatkan mereka agar sentiasa mengulangkaji sekiranya mereka ingin mahir dalam Bahasa Arab. Tujuan saya juga hanya satu. Supaya mereka dekat dan sentiasa bersama kalimah bahasa arab...

Lagipun, minggu hadapan adalah minggu Ujian Prestasi 1. Jadi, secara tidak langsung mereka akan mengulangkaji untuk ujian tersebut.

Semalam, saya sempat berbual bersama beberapa orang guru lelaki di kafe. Kata mereka, zaman sekarang guru hanya perlu mengajar, bukan lagi mendidik. Ini kerana guru sudah tidak boleh marah, menengking, menegur dengan kasar, mengherdik, menjegil mata, malah menyentuh tubuh seperti mencubit dan memukul pun tidak boleh.

Jadi, mereka membuat kesimpulan, ajar je...buat macam biasa...tak payah ambil tahu la yang lain...tak bawak buku ke, tak buat kerja rumah ke...lantal la... tidak payah nak marah-marah lagi. Kita marah pun, mak ayah datang serang kita... Buat sakit hati dan tension jer...

Bagaimana dengan cara guru kita dahulu? Bukankah dengan cara begitu, murid akan lebih disiplin dan hormat kepada guru? Bagaimana pula dengan akhlak yang perlu kita pupuk? Adakah guru sekarang sekarang hanya perlu masuk ke kelas dan hanya mengajar tanpa mempedulikan murid yang tidah menyiapkan kerja, selalu meniggalkan buku teks, buku latihan di rumah, menggangu rakan di dalam kelas?

Guru sekarang juga dilarang memegang rotan sewaktu mengajar. Salah di sisi undang-undang. Saya juga pernah ditegur secara terbuka sewaktu mesyuarat guru oleh GPK HEM kerana didakwa memegang rotan sewaktu mengajar. Walaupun saya tidak pernah membawa rotan. Penyelia petang pun hairan, lantas bertanya kepada saya...bila ustaz mengajar pegang rotan? Beliau sendiri tidak pernah nampak...saya hanya menafikannya. Tak mengapa... saya yang menurut perintah.

Saya juga terbaca satu surat dalam Utusan Malaysia ruangan forum: Kisah Seorang Guru dan Muridnya. (kilik di sini untuk baca surat). Setakat itu sahaja yang kita boleh buat...

Pelbagai asam garam dalam dunia pendidikan... pandai-pandai lah kita mengharunginya.

4 comments:

Ibnu 'Uthman said...

Bini kawe bulih surat dr parent sebab anak dio tertukar kasut masa tasmik. Padahal dah cari satu sekolah, tapi lain pulok tuduhan parent tu dlm surat hok dio atar... Tu baru tertukar kasut, kalulah kutil, sekeh ko tak tau la gapo parent tu buat gamoknyo...

Hamidi said...

hmmm...tul tu ustaz miji. payah kito lo ni tok didik anak bangsa, mak ayah manjakan sangat. kawe sokmo tegur murid puang hok tok bowok tudung masa kelas quran... alasan demo ni, mok tok bui pakai tudung,... pah gano nok ajar budak akhlak mulio...hmmm

fa10 said...

bukan senang jd cikgu...lebih2 lg cikgu agama...sabar dan ikhlaskan niat ajer la...

Hamidi said...

kak faten: betul tu, bukan senang nak jadi murabbi yang baik... tp dalam mendidik perlukan sokongan parent gak... baru hasil tarbiyyah mantop...insyaAllah

Popular Posts