Thursday, February 05, 2009

Perbetulkan niat kita

Di dalam suatu majlis anugerah, seorang guru lelaki naik ke pentas untuk menerima anugerah... sementara di dalam dewan tersebut kedengaran suara-suara sumbang...

Guru A: Ko tengok la tuh...baru je mengajar, dah dapat anugerah. j-QAF pulak tuh...
Guru B: Dah dia layak...dah dicalonkan. ok la tuh...
Guru A: Mengajar pun takde pengalaman lagi...macamana dia pilih yer...
Guru C: (Hanya mendiamkan diri...membisu tiada kata)

Sementara Guru D (perempuan) bertanya kepada Guru C,

Guru D: Mengajar kat mana?
Guru C : SK *** . Akak pulak? GPI gak ker?

Guru D: SK Kebun B****. Kenapa? Ada kenal sesapa ker?
Guru C : Ada kawan saya kat sana?
Guru D : Siapa? Azwan? Baith?
Guru C: Yer.. sama-sama kat maktab dulu...
Guru D: j-QAF jugak ker..
Guru C: ye..saya j-QAF
Guru D: Laa...j-QAF ker...hmmmm

Itu adalah antara perbualan yang sempat dimaklumkan kepada saya melalui panggilan telefon oleh seorang sahabat saya (Guru C) yang telah terpilih menerima anugerah sempena Majlis Anugerah Kualiti Negeri Selangor di Kuala Selangor pagi tadi. Sahabat saya tadi hanya mampu tersenyum sipu dek kerana terkilan dengan sikap guru yang memegang title GPI.

Antara GPI sekolah rendah dan menengah yang terpilih dikalangan PPD, (hanya seorang GPI bagi setiap PPD) hanya 2 orang GPI j-QAF yang menerima anugerah tersebut. Yang lain semuanya GPI. Pencalonan dijalankan oleh PPD dan pemilihan dibuat oleh JPS. Sudah munasabah lah, pelbagai kriteria diambil dalam membuat pemilihan tersebut.

Rakan saya tadi memang aktif di peringkat daerah dan juga JPS. Kami sama-sama Jurulatih Utama Kurikulum Pendidikan Islam j-QAF Negeri Selangor. Saya cukup bangga dengan komitmen beliau sehingga usahanya selama ini dihargai oleh JPS dan PPD. Ini juga untuk membuka mata semua bahawa sudah tiada 'gap' dan benteng pemisah antara GPI dan GPI j-QAF. Kedua-duanya memainkan peranan yang cukup penting demi memperkasakan agama Islam di kalangan semua murid Islam seluruh negara.

Satu lagi, apa yang menyedihkan saya dan sahabat saya tadi ialah sikap iri hati dan hasad dengki dikalangan guru yang belajar dan mengajar Pendidikan Islam. Jika beginilah sikap kita, bagaimana mungkin kita mampu menuai hasil yang baik. Jika hati guru pun tidak suci dan ikhlas. Mengharapkan balasan sehingga timbul hasad dan dengki.

Semoga Allah mengampuni dosa kita semua dan membuka hati kita untuk ikhlas mendidik dan jauh daripada sifat tamak, irihati, dengki dan hasad...

3 comments:

jihad4iman said...

biasalah bro, manusiakan....

amirmukhtar said...

Sedih... Sedih kat anak2 murid yg ikhlas nak blajar tp diajar oleh guru2 yg 'keikhlasannya keno dibekki'. Go! Go! Ustaz Midi!

Hamidi said...

jihad4iman: ye betul tu, selagi bernama manusia...itu la sikap kita

amir: apa nak buat...betul kata jihad4iman tu.

Popular Posts