Monday, February 14, 2011

Selamat Ulangtahun ke-6

Assalamualaikum...

Hari ni, hari paling manis buat saya dan rakan2 ustaz, ustazah GPI j-QAF Kohort 2005. 14 Februari 2005 kita semua telah melaporkan diri ke sekolah pertama masing-masing. Dengan pelbagai perasaan,... gembira, teruja, seronok dan tidak kurang juga perasaan takut, bimbang dan sebagainya.

Masih teringat kisah 6 tahun lalu. Mula-mula saya menjejakkan kaki ke sekolah yang saya ditempatkan, SK Telok Menegon, Klang. Dek kerana terlalu teruja untuk melihat sendiri bagaimana 'rupa' sekolah tersebut, saya mengajak sahabat yang juga di posting kan di Klang, untuk pergi ke sana pada 1 Februari. Ini kerana kami di maktab (IPBMM) cuti sempena Hari Wilayah. Jadi kesempatan tersebut diambil untuk 'berjalan-jalan' ke sana.

Sempat beramah mesra bersama pentadbir yang ada. Walaupun pada awalnya mereka terkejut dengan kehadiran kami kerana di dalam surat makluman keada pihak sekolah, kami seharusnya melaporkan diri pada 14 Februari.

Itu cerita 6 tahun lalu...

Kini saya telah menjadi warga SK Desa Putra. Sudah setahun bermukim di sini. Setelah 5 tahun di Telok Menegon. Banyak kenangan, yang pasti manis dan pahit menjadi rencah dan rempah sepanjang bergelar guru. Pengalaman,... banyak mengajar erti sebuah perjuangan dalam dunia pendidikan ini...

Sahabat-2 (kohort 2005) sudah genap 6 tahun bergelar guru di mana jua tempat kita semua berada. Ada yang masih kekal di sekolah pertama. Ada yang sudah bertukar ke sekolah lain, sama ada balik negeri, dalam negeri atau dalam daerah. Ada yang bertukar sebuah sekolah, ada juga bertukar 2-3 buah sekolah. Namun ada juga yang masih setia dengan sekolah yang satu itu. Itu CINTA PERTAMA kita... huhu...

Sebenarnya pelbagai rasa dan konflik yang ada. Ada rasa suka dan seronok. Namun ada rasa duka dan hiba. Suka kerana suasana yag kondusif dan selesa, duka kerana mungkin berjauhan dari ahli keluarga, sama ada isteri atau suami tercinta. Ada juga yang berkonflik dalam diri. Susah nak digambarkan... hanya yang mengalami, pasti mengerti... huhu, tak usah dipanjang2kan di sini, bimbang ia akan disalaherti. ;)

Buat semua sahabat yang terlibat... selamat meneruskan misi kita semua. Semoga apa yang kita idam2kan akan tercapai. Walau di mana kita berada, tugas dan amanah kita tetap sama... ;) Teruskan perjuangan...

Kepada 'ahli' baru GPI j-QAF yang akan melapor diri 21 Februari nanti, selamat meneruskan perjuangan di tempat baru. Semoga semangat yang sedang membakar, takkan padam dan luntur... ;)

Buat geng 2005, "Selamat Ulangtahun Penempatan (Posting) Kali ke-6 !!!"

0 comments:

Popular Posts