Friday, February 20, 2009

Kajian Tindakan 2009

Salam...

Dua hari lepas, saya telah dipanggil oleh Guru Besar. Apabila Ketua Panitia memaklumkan kepada saya,

"Ustaz, GB nak jumpa...," katanya tersenyum.
"Ada apa ustazah?," tanya saya kembali, mohon penjelasan.

KP saya hanya menggeleng...tandanya dia pun tak tahu.

Saya hanya menapak ke bilik GB, dengan pelbagai persoalan dan tanda tanya. Rupa-rupanya, bukan saya seorang sahaja yang GB ingin jumpa, Ustazah Suhana (GPI j-QAF Bahasa Arab) pun sama. Pintu bilik diketuk, kami pun masuk. Kami hanya duduk apabila disuruh.

GB menjelaskan kepada kami berdua, kami diminta agar menyediakan proposal untuk Kajian Tindakan. Saya diminta menyediakan Proposal Kajian Tindakan Pelajaran Jawi, manakala Ustazah Suhana Kajian Tindakan Bahasa Arab.

Apabila mendengar penerangan ringkas, saya hanya mengangguk kepala tanda faham. Kebetulan saya telah menghadiri Kursus Pemantapan Kurikulum Pendidikan Islam KBSR untuk Jurulatih Utama Tahun 2008 bertempat di Hotel Goldcourse, Klang pada 23-26 Jun 2008. Dalam kursus tersebut, telah didedahkan format cara penyediaan Proposal Kajian Tindakan dan juga penyediaan Laporan Kajian Tindakan. Jadi, agak memudahkan kerja saya...insyaAllah.

Tapi tidak pula bagi Ustazah Suhana. Saya lihat dia terpinga-pinga. Macam tidak faham bagaimana format dan bentuknya. Jadi saya maklumkan padanya,

"nanti saya terangkan pada ustazah..." celah saya.
"syukran, ustaz," baru dia tersenyum.

Kajian Tindakan ini perlu diserahkan kepada PPD selewat-lewatnya 14 Mac 2009. Jadi GB meminta kami (semua panitia) menyerahkan proposal tersebut pada 6 Mac 2009 (Jumaat).

Semoga KT yang akan saya dan rakan-rakan laksanakan nanti akan menghasilkan input yang benar-benar menepati objektif, bukan semata-mata di atas kertas proposal sahaja.

Saya sertakan Format Penyediaan Kajian Tindakan untuk rujukan anda semua:

1. Nama Sekolah (sertakan alamat penuh)
2. Nama Penyelidik (Individu atau kumpulan)
3. Tajuk Kajian
4. Isu/Keprihatinan Yang Dikaji (Fokus Kajian)
5. Refleksi Masalah
6. Objektif Kajian (Am & Khusus)
7. Kumpulan Sasaran & Lokasi Kajian
8. Tindakan Yang Dicadangkan
9. Bahan Yang Dicadangkan
10. Jadual Pelaksanaan Kajian
11. Kos Kajian
12. Penutup

Saya akan sertakan pada entry yang akan datang, contoh Proposal Kajian Tindakan Pelajaran Jawi yang perlukan saya siapkan dalam masa terdekat ini, InsyaAllah. Semoga format ini dapat membantu anda.

2 comments:

Anonymous said...

Salam...ana pun tak tau nak buat mcm mana, untung anta ada maklumat...nanti dah siap masuk kan kat sini.

Abu Muazz said...

salam baim;

insyaAllah...semalam baru buat perbincangan ngan GPI j-QAF... nak rancang strategi dan tindakan... insyaAllah dah siap nnt, ana masukkan kat sini

Popular Posts