Friday, May 22, 2009

Guru Idola 2009

Salam...

Hari ni, Majlis Sambutan Hari Guru Peringkat SK Telok Menegon. Yang pasti, sejak semalam saya tidak seceria sebelum ini menyambut hari bermakna yang hanya datang sekali setahun. Entah lah, saya kurang pasti kenapa.

Sejak minggu lalu, saya kurang menyinggah di 'bilik gerakan' iaitu Bilik j-QAF. Ada sesuatu yang 'menghalang' saya. Saya banyak menghabiskan masa di Makmal Komputer, Pusat Sumber dan Bilik Guru sahaja.

Seperti biasa, majlis dimulakan dengan ucapan wakil murid, ucapan Guru Besar, perutusan khas KPPM dan perutusan khas Menteri Pelajaran.

Disusuli pula dengan nyanyian Lagu Guru Malaysia dan Lagu Tema "Guru Pembina Negara Bangsa". Murid-murid apa lagi, setahun sekali dengar semua guru menyanyi, gegak gempita sorakan dan gemuruh tepukan yang diberi... terima kasih.

Kemudian, seperti tahun-tahun lalu juga, diadakan undian untuk Anugerah Guru Idola 2009. Saya tidak pernah 'tergelar' mana-mana anugerah sebelum ini. Kurang popular agaknya... hehehe.

Masing-masing tergelak mendengar pantun dari Pengerusi Majlis sebelum pengumuman Pemenang Anugerah:

Membeli parabot di Pandamaran,
Singgah makan di Tanjung Harapan,
Anugerah Idola bukanlah sandaran,
Namun dalam hati, tahun ni, moga-moga ada la harapan...

Namun pada tahun ini, daripada 4 kategori untuk setiap sesi (sesi pagi dan petang, guru lelaki dan perempuan), saya tercalon dalam 3 kategori (3 undian tertinggi)... hehe, tersenyum sendiri je lah.

Kategori yang tercalon ialah "Guru Lelaki Paling Ceria", "Guru Lelaki Penampilan Menarik" dan "Guru Lelaki Paling Kemas". Saya cuma tidak tercalon untuk "Guru Lelaki Paling Tegas" sedangkan saya agak "garang" di dalam kelas... hmmm

Akhirnya, nama saya diumumkan sebagai "Guru Paling Kemas 2009 - Guru Lelaki Sesi Petang". Alhamdulillah, terima kasih kepada semua murid yang memberikan penghargaan buat saya. Kredit juga buat isteri saya yang rajin menggosok dan menyeterika baju saya sebelum ke sekolah. Itulah yang menyebabkan saya kelihatan kemas, mungkin... huhu

Terima kasih anak-anakku... Minggu hadapan adalah minggu penentuan untuk semester pertama. Menguji tahap kefahaman dan penguasaan murid-murid. Semoga kalian dapat melakukan yang terbaik...

Semoga Berjaya Dengan Cemerlang!!!

(Panorama sekitar Hari Guru akan di muat naik nanti... Tak sempat nak transfer lagi... Tungguuuu yerr) :)

0 comments:

Popular Posts