Wednesday, May 06, 2009

I've lost my teeth

Alhamdulillah, segala kesakitan yang dialami sejak hari Ahad yang lalu telah berakhir.

Selepas insiden bermata empat telah selesai, datang lagi ujian seterusnya... sakit gigi!!!

Kata orang, sakit gigi ni, lebih menderita daripada sakit nak bersalin... saya pun tak pasti sebab tidak pernah mengalaminya.

Namun bila diajukan kepada isteri, dia mengiyakan. Lebih rela sakit bersalin daripada derita sakit gigi berpanjangan.

Gigi ni, nikmat Allah yang amat hebat. Mampu mengoyak makanan selumat-lumatnya. Namun, saya telah kehilangan nikmat itu. Gigi geraham saya telah dengan relanya dicabut tepat jam 9.32 minit pagi tadi.

Tak mampu lagi saya menanggung derita. Paling melemahkan saya, bila diuji dengan denyutan yang kuat pada gusi bahagian gigi yang berlubang itu. Wah... nak mengajar pun seksa. Nak bercakap pun tersekat.

Usai solat Asar semalam, sempat berbual dengan seorang rakan. Dia juga pernah cabut gigi geraham. Saya membayangkan bagaimana panjangnya akar gigi itu untuk dikeluarkan.

Gigi sahabat saya tadi pada awalnya hanya sedikit berlubang, tapi bila dicabut, giginya pecah. Doktor mencadangkan agar dibuat minor surgery... waduh... nak bedah gusi tuh... lagi la saya cuak.

Rasanya last time pergi jumpa dentist masa belajar di UM dulu. Tu pun jadi patient kepada seorang rakan, doktor gigi pelatih di sana. Dr. Mai namanya. Sebabnya, student dental kena cari pesakit untuk dijadikan bahan praktikal. Jadi, saya dengan rela hati, jadi patient nya...


Lepas tu, memang trauma nak pergi klinik gigi.

Tapi memandangkan kesakitan yang dialami malam tadi cukup menyeksakan, saya terpaksa memberanikan diri ke Klinik Anika di sini.

Dup dup dup... Allah sahaja yang tahu. Tapi bila difikirkan sakitnya lagi kalau di'simpan' gigi itu, maka saya terpaksa akur... hanya mencabut gigi geraham.

Terkejut saya melihat gigi geraham yang dicabut. Memang panjang struktur akarnya... Sakit? Memang sakit. Kebas bius pun baru sahaja hilang.

Nikmat yang perlu dijaga. Saya pernah ke klinik swasta sewaktu bekerja sambil belajar dahulu. Dr. Saidah nama pemiliknya. Katanya, kalau sebatang gigi itu masih boleh diselamatkan, dia tidak akan sesekali mencabutnya. Jadi, dia telah membuat rawatan 'canal' pada gigi hadapan geraham saya. Sampai sekarang, gigi tersebut masih elok.

InsyaAllah, selepas ini saya akan cuba berusaha menjaga nikmat Allah yang amat berguna ini. Yang paling saya bershukur, sakit gigi saya telah hilang! Alhamdulillah... saya boleh menjalankan rutin saya seperti biasa...

4 comments:

kak nashwa said...

oo.. ni patient Dr Mai ye?? kkshwa lama dah nk tinggalkn komen..tp selalu tk jadi.. akhirnya berjaya jgak.. dpt pulak topik cabut gigi!! alhamdulillah sakit dah hilang.. gigi yg tinggal jaga elok2 ye! :)

Abu Muazz said...

salam kak nashwa... terima kasih sudi singgah dan tinggalkan komen ni.

jadi patient practical... huhu, dapat scaling gigi jer... apa pun, tq dr mai...

ada gak terlintas nak g klinik kak nashwa, tp malu le pulak... segan nak nganga depan kak nashwa... huhu

ada masa nnt kami g ziarah sana...

ummu najiyya said...

heran sungguh sebab kalau tak silap masa abumuazz jadik patient, tak jumpa pulak gigi yg ada lubang. tiba2 jer baca blog ada gigi dah kena cabut!!

Abu Muazz said...

sebab suka makan aiskrim, coklat n kek kot... seolah seperti gigiku ini dirobek oleh Ratatoulille lak... sengap2 jer...

masa dentist tu checkup, saya dgr ada dia sebut... 'filling... missing'

ada nak kena tampal la kot tuh...

Popular Posts