Thursday, May 14, 2009

Transformasi Kurikulum

Salam...

Bilik 202
Hotel Seri Malaysia, Bagan lalang.
13 Mei 2009
10.45 malam

Jam 5.00 petang saya tiba di perkarangan Hotel Seri Malaysia, Bagan Lalang, Sepang bersama teman dari Kuala Selangor. Kami bertolak jam 3.00 petang dari Klang. Hampir 2 jam perjalanan kami menaiki Exora barunya. Lamanya kan? Actually, silap jalan... asyik bersembang, tersilap masuk jalan. Nak dekat, jadi jauh. Apa nak buat...

Hotel Seri Malaysia, Bagan Lalang

Setibanya di lobi hotel, saya mendaftar. Kelihatan beberapa batang tubuh yang biasa ketemu, namun ada juga muka baru. Kebanyakannya guru senior yang berpengalaman.

Jam 8.30 malam, bermula sesi taklimat. Ustaz Saiful Kahar selaku urusetia menerangkan pengisian dan atur cara yang bakal berlangsung selama 3H 2M di sini.

Rupanya, semua peserta yang hadir akan berbengkel. Transformasi Kurikulum Sekolah Rendah. KBSR kepada KSSR. Apa benda tuh?

14 Mei 2009 (Khamis)
6.45 pagi

Bermula pagi ini, para peserta akan berbengkel. Peserta yang hadir adalah daripada pelbagai latarbelakang pengalaman dalam bidang pendidikan. Antaranya, GPI di sekolah biasa (SK), Guru Cemerlang, GPI SKJT, GPI SKJC, GPI SK (Asli) wakil PPD dan juga GPI Program j-QAF.

Kursus pentaksiran ini sebenarnya sebagai persediaan terhadap standard kurikulum yang akan dilaksanakan pada 2010. Selepas taklimat dan 'brainstorming' diberikan semalam, saya baru 'nampak', apa yang akan saya harungi sehingga esok.

Sebelum usai malam tadi, kami diagihkan kepada 6 kumpulan. Dalam setiap kumpulan terdiri daripada pelbagai latarbelakang. GPI j-QAF yang hadir seramai 6 orang, diserap ke dalam kumpulan berasingan.

14 Mei 2009
6.05 petang

Perbincangan dalam bengkel tadi begitu hangat. Walaupun dalam bilik seminar yang dingin.

Semua kumpulan di minta menyediakan satu mekanisme pentaksiran yang relevan untuk digunakan kepada semua murid tahun 1 pada tahun 2010 nanti.

Ini berikutan timbulnya masalah pertindanan atau 'overlap' dalam mengisi pentaksiran PAFA dan juga Kem Bestari Solat. Data dalam e-laporan yang diisi, masih perlu diisi dalam buku PAFA. Bukankah itu membanyakkan tugas?

Selain itu, kaedah pentaksiran yang akan dilaksanakan pada tahun hadapan juga lebih menjurus kepada PBS (Penilaian Berasaskan Sekolah) yang telah menekankan aspek teori, amali dan kerja kursus.

Bergambar bersama Ustaz Zukhairi


Melalui perbincangan juga, mulai tahun hadapan, (insyaAllah), kemungkinan apabila Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR), PKSR (Ujian Penilaian)hanya akan melibatkan 30% daripada markah keseluruhan sahaja, manakala 70% markah lagi akan melibatkan PBS tadi.

Perubahan lain yang akan berlaku ialah, Penilaian Pendidikan Islam khususnya PAFA dalam UPSR akan diberikan standard LULUS dengan BAND. Seperti ujian MUET. Band 1 hingga Band 6. Ini akan memudahkan guru di sekolah menengah mengetahui tahap sebenar murid yang LULUS (wajib LULUS) dalam UPSR.

Kajian dan perbincangan masih hangat dikalangan Lembaga Peperiksaan yang akan menyediakan kaedah terhadap pertindihan kerja yang berlaku.

Sesi bengkel petang ini sudah selesai. Malam ini akan dibentangkan semua hasil perbincangan dan proses pemurnian terhadap pentaksiran yang dicadangkan.

Bagaimanakah pentaksiran baru Pendidikan Islam yang akan (masih belum gazet) dilaksanakan pada 2010 nanti? Kita nantikan...

15 Mei 2009
12.30 pagi

Segala perbincangan dan bengkel telah selesai malam tadi. Perbincangan menjurus kepada mencari jalan penyelesaian bagi memudahkan tugasan guru dengan erti kata lain, meminimakan tugasan merekodkan data yang sepatutnya.

Pengisian data PAFA dan e-PELAPORAN, perkara yang hampir sama, namun dilakukan pada rekod yang berbeza. Ini menyebabkan guru akan melakukan kerja yang sama.

Proses pemurnian borang dan instrumen yang telah dibentangkan bakal memudahkan kerja. Harap-harap lah ye. Kepada GPI, kita perlu bersedia dengan perubahan yang bakal berlaku. Semuanya pada tahun 2010.

Dalam kursus ini juga, kami dimaklumkan program j-QAF ini akan diteruskan ke peringkat menengah pada tahun 2011. Namun, segala model yang akan dilaksanakan bersifat lebih advance dan merupakan penambahbaikan terhadap j-QAF yang telah terlaksana.

Ini kerana, jika model yang sama dilaksanakan, ini menunjukkan program j-QAF tidak berjaya!!!

Yang penting sekali, sama-sama kita pastikan, objektif dan matlamat pelaksanaan j-QAF akan tercapai. Tahun 2010 juga, semuanya akan terlihat hasilnya.

3 comments:

Muhd Zukhairi bin Hj Ahmad said...

Harap-harap transformasi yang dicanangkan akan menjadi realiti. Dah muak dengan rungutan guru-guru yang selalu buat kerja bertindan-tindan sedangkan core projek kita adalah fokus P&P.Apa pun sama-sama kita doakan. insyaallah.

syeikh_kabir said...

masa kat bagan lalang ari tu, ada bincang ttg transformasi bahasa arab tak sheikh ? citer kat ana sikit...kalau ada apa-apa bahan2, nanti send kat email yer....syeikh_kabir@yahoo.com

syeikh_kabir said...

masa kat bagan lalang ari tu, ada bincang ttg transformasi bahasa arab tak sheikh ? citer kat ana sikit...kalau ada apa-apa bahan2, nanti send kat email yer....syeikh_kabir@yahoo.com

Popular Posts