Wednesday, September 30, 2009

Jangan Ikut Kata Hati...

Salam...

Bukan mudah untuk menjadi orang yang berada di atas... perlu mempunyai kemahiran kepimpinan yang tinggi. Sikap perlu profesional dalam semua tindakan yang diambil.

Keputusan dan perbincangan juga perlu rasional, atas pertimbangan yang baik dan jelas... bukannya emosional.

Saya pernah dan mungkin banyak kali bersembang dengan beberapa senior... wanita tidak sesuai menjadi pemimpin atasan! Setujukah anda? Terutama pengunjung perempuan/wanita?

Ini bukan prinsip double standard, namun itulah hakikatnya.

Saya bukan anti wanita. Malah bangga jika ada wanita yang mampu melaksanakan tugas dengan lebih baik berbanding kaum sejenis saya. Namun, terkadang emosi menguasai diri, yang akhirnya menempelak salah sendiri kepada orang lain.

Apa pandangan anda jika anda dihambur dengan kata-kata yang menyakitkan hati, hanya kerana kesilapan yang kecil? Kesilapan yang mungkin boleh diselesaikan dengan cara rundingan dan nasihat yang baik...

Mungkinkah bila kita marah dan melepaskan segala kemarahan kepada orang lain, kita akan puas? Yang pasti, akan mencambahkan perasaan benci yang membuak-buak.

Jadi, nasihat saya kepada diri saya dan kepada para pengunjung, bila kita dah jadi ketua atau pemimpin dalam apa jua organisasi, bertindaklah dengan sebaiknya.

Tidak salah mewujudkan suasana kerja yang harmonis dan tenang lagi kondusif, bukan hanya suka mewujudkan 'gap' (jurang) antara sesama rakan setugas.

Sebenarnya, hari ni... suasana jadi tegang... yang tak tahu bila akan sudahnya?

Sebenarnya juga, saya hanya menurut jari-jari saya menekan papan kekunci laptop ini... hanya sekadar untuk menenangkan perasaan. Kalau ada kata yang mengguris rasa, ampun maaf dipinta. Semoga Allah memberi kekuatan kepada semua yang bersungguh-sungguh melaksanakan tugas ini.

Ya Allah, berikan kami kekuatan agar dapat menjalankan amanahMu dengan baik...


3 comments:

tice said...

salams..Mungkin YA n mungkin TIDAK..Semuanya bergantung kepada pembawaan masing-masing=sifat semula jadi=cara dididik=fikrah...

Ada jugak dalam kalangan wanita kurang sesuai menjadi pemimpin tatkala EMOSInyer menguasai PIKIRAN...Ada banyak faktor yg menyebabkan...Salah 1 mungkin faktor dalaman (kendiri) 2. mungkin persekitaran 3. mungkin attitude..4. usia serta kecelaruan hormons mungkin...wallahualam..

Ada jugak yang masih boleh mengawal semua di atas dan kadangkala ciri-ciri itu mengatasi pemimpin lelaki..

Walau apa pun...ada kebenaran juga bila dikatakan perlantikan pemimpin dalam kalangan lelaki yg mempunyai all the good values...adalah patut digalakkan dan diutamakan..InsyaAllah..

Ummi bukannyer BIAS but dah 30 lebih tahun mengajor,banyak bukti menunjukkan begitu...

Abu Muazz said...

tima kasih ummi... betul tu, ummi banyak pengalaman. Pengalaman mematangkan kita...

insyaAllah, semoga segala apa yang diharungi akan mendidik diri ini menjadi seorang murabbi yang baik.

hati ini makin tenang... alhamdulillah

tice said...

ALHAMDULILLAH...

Yang PENTING sekali...GET OUR JOB DONE...!!!Put asidE hal yg REMEH TEMEH...coz mende2 gitu yg selalu 'MENGANGGU HATI' N 'MENGGONCANG' IMAN...A

...ALLAH always TESTs us.SO....sentiasalah REDHA dengan segala UJIAN ALLAH ..Insya-ALLAH dipertingkatkan IMAN...

Popular Posts