Friday, December 23, 2011

Obes dan Rakyat Malaysia

Sebentar tadi, saya sempat menjengah blog sahabat saya. Sudah agak lama tak ke 'sana'. Beliau seorang penulis muda yang kian mencipta nama. Papan Kekunci MK Riza. Itu nama blognya.

Saya tertarik dengan entri bertajuk Obes. Cukup menarik.

Saya sempat merujuk petikan akhbar online Berita Harian bertarikh 14 November 2011. Lihat di sini.

Tajuknya; Kadar Obesiti di Malaysia tertinggi dikalangan Negara ASEAN. Fuuh... dahsyat juga tu. Yang bercakap perkara ni, Timbalan Menteri Kesihatan, Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin.



Katanya lagi, punca obesiti berlaku di kalangan rakyat Malaysia adalah disebabkan oleh pengambilan gula yang berlebihan. Ya, terlalu banyak gula. Itu kata Timbalan Menteri Kesihatan sendiri.

Jadi, yang bercakap pun kena tunjukkan contoh. Beliau kena mulakan. Baru rakyat boleh ikut.

Kalau seorang guru misalnya, ingin nasihatkan murid supaya jangan merokok, guru tersebut terlebih dahulu perlu tunjukkan contoh. Bukannya sewenang-wenangnya melepaskan kepulan asap rokok di kantin, dalam bilik guru atas dalam tandas. Jika tidak, pasti peribahasa "guru kencing berdiri, anak murid kencing berlari" menjadi bualan murid-murid.

Kalau seorang ayah misalnya, ingin anaknya supaya sentiasa solat, si ayah perlu tunjukkan contoh. Bawa anak-anak ke surau atau masjid. Praktikkan solat berjemaah. Barulah dikatakan "bapa borek, anak rintik".

Kalau guru (lagi) sebagai contoh, tak suka (baca: marah) kalau murid buat bising dalam kelas, bercakap-cakap sesama rakan ketika guru sedang mengajar, guru itu jangan pula buat bising atau bercakap-cakap ketika Guru Besar/Pengetua sedang bercakap dalam mesyuarat. Jangan buat 'sub-meeting' pula. Kalau kita hormat orang lain, pasti orang akan hormat kita.

Yang penting, kita perlu jadi qudwah hasanah (contoh terbaik). Sebagai guru, kita adalah 'public figure' kepada masyarakat pelajar. Tindak tanduk kita, tutur kata kita, lagak kita, senyum kita, pakaian kita, semuanya akan diperhatikan.

Dalam berpakaian, tak salah berfesyen. Pasti tak mahu dipanggil 'old-fashioned'. Tapi, sebab kita ni 'public figure', seharusnya ada batasan. Aurat perlu dijaga dan diutama. Jangan terlalu ketat, terlalu menarik perhatian, tidak bertata rias yang melampau, dan sebagainya.

Kepada semua pembaca, khususnya pendidik dan bakal pendidik, sama-sama kita mulakan perubahan...

p/s: Saya ditegur sahabat yang lama tak jumpa, kata mereka saya agak kurus hilang sedikit berat badan (lost weight) berbanding sebelum ni. Bahkan ada kalangan guru di sekolah sedar akan perubahan itu. Siap bagi ucapan 'congratulation' lagi. Huhu... mungkin ini penangan assignment sepanjang semester ini...


0 comments:

Popular Posts