Thursday, May 28, 2009

Asma'... Hari ke-4

Salam...

4 hari menyepi. Tidak berkesempatan menulis apa-apa kecuali menjawab sapaan dan ucapan tahniah daripada teman-teman pengunjung blog saya ini. Agak sibuk melayan anak-anak, dan menguruskan isteri yang sedang berpantang.

Baru saya tahu, bukan senang mengendalikan urusan rumahtangga sepenuhnya. Fuhh... menitik jugak la peluh jantan ni haa.. Kali ini, tiada mak dan ummi dari kampung yang dapat membantu. Uzur.

Tak mengapa, rasanya takde la susah mana pun. Kata kawan saya "Berani buat, berani tanggung"... Yelah, selagi terdaya, akan saya buat. Nak jaga isteri tengah berpantang tidak semudah yang disangka. Mandi, makan, urut, bengkung dan sebagainya... Perghh... nak ke tak nak... kena belajar buat la, ye tak?

Kepada teman yang merakamkan ucapan tahniah sama ada melalui emel, shoutmix dan SMS, Jazakallah Khairal Jaza' kepada semua. Semoga doa yang dipohon, termaqbul hendaknya, Ameen.

Namun ada yang merisaukan saya. Kekadang bimbang ada juga. Ada beberapa perkara yang mengganggu.

Kertas Bahasa Arab telah berlalu. Namun skrip jawapan masih belum saya ambil di sekolah. Saya cuba menghubungi sahabat di sekolah agar menyimpannya untuk saya, sementara saya ke sekolah hari ni (cadangnya lah). Namun sahabat saya memaklumkan hanya ada 2 kelas sahaja (3 M & 3I), satu lagi kelas??? Mana pergi pulak yer.

Saya masih belum berpeluang ke sekolah. Sebabnya?

Anak saya Asma' demam dengan suhu 37.8 darjah celcius. Jururawat Masyarakat yang datang melawat menyarankan saya dan isteri merujuk di Klinik Aneka, Klang. Ada juga tanda-tanda jaundis. Saya akur, namun bimbang tetap ada.

Selepas ujian darah diambil, keputusannya: TSB 222 uml/l. Kata doktor, masih ok namun perlu dibawa untuk pemeriksaan lanjut pada hari Isnin. (Kami bercadang untuk pulang ke Kelantan hari Sabtu atau Ahad...) Namun doktor menasihati agar Asma' dirujuk di klinik atau hospital di kampung nanti.

Suhu badan Asma' yang kekadang ok, dan kekadang pula naik menyebabkan kami bertambah risau. Apa yang boleh dibuat, cuma tidak membedung tubuh kecilnya, malah membiarkan dirinya hanya ber'pampers' sahaja. Itu nasihat jururawat.

Kesian Asma'... mungkin sebab cuaca yang agak panas... menyebabkan badannya juga terasa bahangnya.

Saya juga 'terbayang' tugasan di sekolah yang perlu diselesaikan. Agak memberatkan sebab saya adalah Penyelaras. Jadi saya tidak sempat meminta sahabat lain menyelesaikan beberapa perkara sebelum cuti sekolah bermula...

Antaranya:
- Pengisian Data e-Pelaporan j-QAF 2009
- PKSR Bahasa Arab Tahun 5
- KBS Tahun 2 & 3 pada 30 Mei 2009
- Skrip Kalam Jamaie untuk MKQ nanti
- Data Khatam Al-Quran untuk Bulan Mei.

Saya bercadang untuk ke sekolah tengah hari tadi, bagi menyelaraskan beberapa tugasan berkaitan bersama sahabat-sahabat saya di sekolah sejurus selesai membuat pendaftaran kelahiran anak saya di Pejabat Pendaftaran Negara di Klang. Namun, saya terpaksa membatalkan hasrat tersebut selepas isteri memaklumkan badan Asma' agak panas.

Esok (jumaat) saya akan ke sekolah. Mencari dan mendapatkan skrip jawapan Bahasa Arab dan Jawi untuk disemak di kampung nanti. Harap-harapnya ada lah ye. Kalau hilang, susah jugak la saya nanti.

Kepada sahabat-sahabat yang prihatin di SKTM... syukran jaziilan... antum adalah team yang terbaik... :)

Pulang ke kampung? Sama ada perlu ditangguhkan atau diteruskan? Bergantung kepada keadaan Asma'. Jika panas dan jaundis semakin hilang dan keadaanya kian stabil, InsyaAllah kami akan pulang mengikut jadual. Jika tidak, tangguh la jawabnya.

Anakku Asma'... semoga dirimu kuat, tabah, cekal dan kental bak semangat Asma' binti Abu Bakar... InsyaAllah

5 comments:

syanashwa said...

akak doakan semuanya brjalan lancar seperti yg di rancang.. kesian baby Asma'..cepat2 bawak jmpa Dr.. sambil tu, dont stop sponging her.. salam buat zaemah.

ummu najiyya said...

kalau masih demam, better tangguh balik ktan. 8 jam lama tu. najiyyapun jaundice dgn reading 300++. bila dah ok baru blk kg

ummu najiyya said...

kalau masih demam, better tangguh balik ktan. 8 jam lama tu. najiyyapun jaundice dgn reading 300++. bila dah ok baru blk kg

ummu najiyya said...

kalau masih demam, better tangguh balik ktan. 8 jam lama tu. najiyyapun jaundice dgn reading 300++. bila dah ok baru blk kg

ummu najiyya said...

sorry, tertekan byk kali. delete la yg byk tu

Popular Posts