Thursday, May 07, 2009

Cerita Bulan Mei... suka dan duka

Salam...

Hari ni, 7 Mei 2009. Seingat saya, banyak perkara berlaku dalam bulan Mei. Bermula dengan Hari Pekerja pada 1 Mei, kemudian Hari Ibu, Hari Guru 16 Mei, Hari Jururawat, Hari Setiausaha dan macam-macam lagi. Hatta 13 Mei pun masih segar dalam ingatan...

Bagi saya, Bulan Mei yang istimewanya hanya tiga.

Pertama: Anak sulung saya, Ahmad Muazz lahir pada 5 Mei 2006 (05.05.06).

Kedua: Arwah abah, menyambut kelahiran pada setiap 7 Mei.

Ketiga: Semestinya Hari Guru... hari untuk semua pendidik, tak kira guru tadika, guru pra, guru biasa, tutor mahupun pensyarah...

SELAMAT HARI ULANGTAHUN, ABAH...

Kenangan Abah dan Ummi memangku Afrina, Muazz dan Najihah


Namun entri kali ni, saya nak dedikasikan sesuatu sempena tarikh 7 Mei...

Baru dua hari lepas, ulangtahun ke3 anak sulung saya. Saya tidak meraikan dengan jamuan, parti atau potong kek. Saya cuma menyambutnya biasa saja.

Tengah hari tadi, semasa sedang memandu ke sekolah saya terfikir-fikir kaitan satu peristiwa dengan hari ini. Tiba-tiba ingatan tertumpu pada arwah abah.

Biasanya, kami adik-beradik (6 orang) sangat alert dengan ulangtahun kelahiran masing-masing termasuk abah dan ummi. Ya, hari ini, ulangtahun kelahiran abah...

Biasanya, pada malam ulang tahun atau awal paginya... kami akan dapat SMS atau panggilan telefon ucapan tahniah dan iringan doa...

Namun kali ini, tiada lagi ungkapan ucap selamat untuk Ulangtahun Abah. Kalau dihitung, usia abah kini sudah 69 tahun. Sudah 2 tahun ucapan itu tidak dapat dilafazkan. Hanya disimpan jauh disudut hati kami. Sesekali ingatan terhadap abah begitu mendalam...


Kenangan hari raya 2005. Tiada dalam gambar, Angah dan Achik. Angah di Mesir dan Achik jd jurufoto gambar ni.

Saya cuba mengingat... apakah hadiah istimewa untuk abah setiap hari ulangtahunnya?

Apa yang saya ingat hingga kini, setiapkali saya telefon untuk ucapkan 'Selamat Hari Lahir, Abah...', abah akan diam seketika, kadang-kadang agak lama... membisu. Lalu dari corong telefon, kedengaran esakan halus... abah sebak, menangis rupanya... Abah cuba menahan sebak.

Hati seorang tua. Cukup sensitif. Mungkin gembira kerana anak-anak mengingati hari lahirnya. Saya andaikan. Mungkin.

Ingatan buat abah kian segar. Apatahlagi bila membaca nukilan adik ti dan adik ha sebentar tadi. Sebagai hadiah untuk ulangtahun abah, tiada yang berharga. Cuma doa yang mampu saya diiringkan.

Usai solat Maghrib sebentar tadi, saya hadiahkan abah bacaan Al-Fatihah, Yaasin dan Doa. Hanya itu sahaja hadiah yang abah dambakan, kini. Bukan lagi baju Melayu, jubah, jam tangan atau serban.

Kini, hanya Ummi tempat memadu kasih, tempat bermanja.

Kala sedih, ummi ku ceritakan segalanya...
Kala susah, ummi tempat ku mengadu...

Tiapkali tiba hari peperiksaan, tak kira besar atau kecil... ummi akan dihubungi... minta didoakan ketenangan anaknya ini.

Jadi, saya cuba berazam untuk sentiasa menghubungi ummi yang hanya bertemankan rindu dan sepi. Tak sabar menanti cuti sekolah. Tak sabar bertemu mata. Ingin kupeluk tubuh itu, seolah tubuh abah masih bertaut sama.

Ya Allah... ampunilah segala dosaku selama ini pada abah...

Abah... kami merinduimu... amat merindui...

5 comments:

Fiez Kejora said...

sedihla bace entry atheh ni..........terharu sgt..mesti nak kuar je air mata...moga arwah abah tng di sana..ameeen

Fiez Kejora said...

sedihla bace entry atheh ni..........terharu sgt..mesti nak kuar je air mata...moga arwah abah tng di sana..ameeen

syanashwa said...

thanks for this beautiful entry.. membuatkn akak nk balik jumpa mama walid sekarang jugak!! (plan nye balik esok.. insyaAllah) apapun, arwah ayah bertuah punya anak sprt Hamidi.. tinggal kita pulak nak didik anak2 kita.. smoga Allah beri kekuatan.. (err.. Father's day is in June!!)

ummu najiyya said...

semoga rohnya tenang di sana..beruntung arwah mempunyai anak2 yg soleh solehah tidak putus2 kirimkan doa

amirmukhtar said...

Jangan lupo wish selamat hari ibu kpd ummi muaz & hajar, yea ustaz... (nnt ustaz kena tido kat ruang tamu kang...)

acah je!

Popular Posts