Thursday, December 15, 2011

Kerana kata, manusia TERJAGA...


Assalamualaikum...

Lama saya 'memerhati' status fb yang dinukilkan oleh Prof Muhaya ini. Saya ambil dari laman web ini (My's Weblog). Maaf, 'copy' tanpa permit. Terkesan dengan kata-kata itu... Cukup bermakna ... sesuai untuk renungan dalam apa jua keadaan, atau dalam erti kata lain, sebaga MUHASABAH DIRI...

Esok buat skrip kehidupan dan tulis apa kita mahu jadi dari sekarang hinnga kita temui Allah. Keep focus insyaAllah tak lalai dan terbawa bawa benda lagha dan remeh temeh dan mencari penghargaan manusia dan mengejar dunia dan pujian manusia dan harta benda yang melalaikan dan tidak sibuk menampakkan kehebatan diri di facebook atau di mana mana. Hidup by design bukan ikut orang lain tapi apa Allah redha sahaja jadi tujuan kita.”

“Kalau kita terlalu sensitif dan cepat kecil hati, selalunya kita kurang yakin diri dan tiada fokus tepat dalam hidup. Mereka yang kuat fokusnya tidak akan dikacau oleh benda remeh yang melambatkan pencapaian apa yang difokus. Jangan sedih kerana cemuhan manusia. Ini amalan sia-sia. Cari Allah di mana kita berada dan apa kita buat. Lihat orang dengan penuh kasih sayang itu kita akan dapat.”

“Apabila orang buat tidak baik pada kita, mafkan dan bebaskan diri dari emosi negatif dan jangan sesekali reaksi kepada mereka. Kekalkan getaran tinggi. Jika kita reaksi, makna kita telah align tenaga kita dan tenaga negatif mereka. Allah sentiasa ada dan sesiapa yang buat tidak baik akan dapat balasan tak perlu kita balas. Alangkah tenang hidup ini jika menjaga apa yang kita fikir rasa dan buat setiap saat dan tidak biarkan tindakan orang lain mengawal perasaan kita. Kita harus sentiasa syukur, sabar dan redha.”

“Manusia paling bahagia dan tenang ialah mereka yang bebas dari penghargaan dan cemuhan manusia. Manakala manusia yang paling cetek akalnya ialah mereka yang sentiasa mengintai ngintai kesalahan orang lain hingga tidak terlihat kesilapan sendiri.”

1 comments:

Anonymous said...

saya mohon share petikan ni utk letak kat wall. maaf tak minta izin dulu. halalkan ilmu ni yer..mekasih:)

Popular Posts