Tuesday, December 27, 2011

Agihan Tajuk dan Waktu KSSR PI Thn 2


Assalamualaikum,

Sesi persekolahan 2012 akan bermula beberapa hari sahaja lagi. Tarikh 4 Januari 2012, semua murid ditemani ibu dan bapa serta guru-guru akan memenuhi segenap ruang di sekolah.

Minggu-minggu akhir sebelum sekolah dibuka, sudah pasti semua guru sedang bersiapsiaga mengumpulkan semua bahan-bahan pengajaran.

Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) sudah masuk tahun kedua. Guru-guru yang terlibat dengan KSSR 2011 pastinya sudah mahir dalam selok belok menyediakan RPH berpandukan Dokumen Standard (DS) dan Dokumen Standard Prestasi (DSP), serta mahir menghasilkan instrumen penilaian berdasarkan deskriptor dan evidens yang sesuai.

Guru-guru yang terlibat khususnya dengan KSSR Tahun 2, rasanya semua sudah pun diberikan kursus penyebaran berkaitan pelaksanaan, modul, DS, DSP, PBS dan sebagainya. Sama ada pendedahan tersebut diperingkat negeri, daerah ataupun melalui LADAP di sekolah. Sekurang-kurangnya, ada input yang menjadi sandaran dalam melaksanakan pnp nanti.



Untuk agihan waktu dan tajuk Pendidikan Islam KSSR Tahun 2, boleh rujuk Buku Panduan Kursus KSSR Pendidikan Islam yang dibekalkan semasa kursus sama ada berbentuk softcopy atau hardcopy.

Di sini, saya sediakan beberapa pautan untuk mendapatkan beberapa bahan penting:

1. Buku Panduan Kursus Pendidikan Islam KSSR Tahun 2; klik di sini.
2. Dokumen Standard, sila ke laman web BPK.
3. Segala bahan yang berkaitan PBS, Dokumen Standard Prestasi, boleh rujuk di laman web Lembaga Peperiksaan Malaysia (LPM).
4. Rancangan Pengajaran Tahunan Pendidikan Islam KSSR Tahun 1 pula boleh dimuat turun di laman web  JPN Selangor.
5. Pemetaan (maping) Pendidikan Islam KSSR Tahun 2, lihat di sini.

Dokumen Standard Prestasi Pend Islam Thn 2

Pemetaan Pendidikan Islam Tahun 2


Dalam blog ini, saya banyak berkongsi beberapa input berkaitan KSSR Pendidikan Islam. Sekiranya sahabat ingin mengetahui lebih lanjut berkaitan KSSR Bahasa Arab, sila ke blog sahabat saya antaranya Ustaz Nazri atau juga Ustaz Hakimi. Mungkin ada info yang boleh membantu anda di sana.

Saya selalu ingatkan kepada semua guru yang mengikuti kursus pendedahan KSSR supaya sentiasa alert dengan info berkaitan KSSR serta kerapkali melayari laman web seperti BPK, KPM, atau LPM. Mungkin ada maklumat terkini yang di upload (muat naik) di sana untuk kegunaan kita semasa proses pnp. Saya turut sediakan beberapa pautan berkaitan pada Menu PENDIDIKAN pada blog ini.

Selamat menempuh 2012 dengan lebih cemerlang... ;)

0 comments:

Popular Posts