Thursday, December 15, 2011

Tidak salah belajar, kan?

Assalamualaikum...

Minggu ni bermulalah calon2 guru untuk program j-QAF melalui proses seterusnya sebelum layak diberi latihan sebagai seorang pendidik, iaitu SESI TEMUDUGA.

Ya, sesi temuduga inilah yang akan menentukan sama ada anda layak untuk bergelar seorang GURU atau sebaliknya. Bagi saya, tiada tips yang istimewa untuk itu, selain daripada persediaan mental dan fizikal serta bekalan ilmu yang secukupnya.

Beberapa hari lepas, ada saudara dari kampung, hubungi saya. Awalnya terkejut juga. Sebab tidak pernah berhubung melalui telefon kecuali bertemu muka pada musim perayaan atau cuti sekolah.

"Nak mintak tolong ni, adik Abang dapat temuduga KPLI j-QAF ni... ada tak kenalan yang jadi penemuduga KPLI j-QAF di IPG ***? "

Huhu, saya pun guru biasa. Manalah saya kenal apatahlagi TAHU siapa yang terlibat dalam sesi temuduga itu. Melainkan sahabat saya yang bertugas pagi dan petang (kadang2 sampai malam) di Bahagian Pengambilan Guru (BPG).

Nasihat saya kepada beliau, supaya adiknya bersedia sebaik mungkin. Jawab dengan yakin, berdasarkan ilmu yang ada. Yang penting, pastikan boleh baca al-Quran dengan baik dan betul.

Kenapa saya kata begitu?

Sepanjang saya dan rakan2 mengendalikan kursus untuk guru-guru baru khususnya guru program j-QAF, kami dapati ada segelintir (bukan majoriti) daripada ustaz dan ustazah yang masih belum menguasai bacaan al-Quran dengan baik.

Perkara ini tak sepatutnya berlaku. Kerana dalam sesi PnP Pendidikan Islam, matapelajaran Al-Quran merupakan subjek yang cukup penting melalui modul Khatam al-Quran. Bayangkan apa yang dibaca itu salah, pasti menjadi pegangan murid2 sehingga bacaan itu disedari salahnya, dan dibetulkan semula.

Mulanya saya tak percaya, sebab yakin dengan latar belakang mereka. Namun apabila 'berjumpa' sendiri, mengurut2 dada juga dibuatnya.

Antaranya; semasa membaca Fawatih al-Suwar, contohnya عسق dibaca dengan " 'Aaaa, Saa, Qaa", hukum saktah yang dibaca dengan tambahan bunyi sin dihujung, contohnya; dalam Surah Yaasin, من مرقدنا هذا dibaca dengan "Mimmarqodinas Haaza"... bila ditanya kenapa bunyi Mimmarqodinas?, Dengan yakin memberi jawapan "Sebab ada sin kecil di atas tu... kenalah bunyikan macam tu"...

Sebenarnya banyak lagi kesalahan2 dalam bacaan yang mungkin tidak disengajakan. Namun, walaupun kita dah bergelar GURU, tak salah kita belajar dengan orang yang layak untuk menjadi guru kita.

Bukan niat saya nak membuka aib guru2 ini, namun atas rasa kepentingan untuk kita belajar ilmu al-Quran, maka tidak salah rasanya untuk salah berkongsi pengalaman ini.

Walaupun saya bukanlah seorang Hafiz al-Quran, dan tidak selayaknya bercakap soal ini, namun bagi saya, perkara ini perlu di 'bersih'kan dari awal bagi mengelakkan salah faham ilmu al-Quran dikalangan murid-murid.

Tahniah buat sahabat2 saya yang terlibat sebagai JU untuk Kursus Tahsin Qiraat sepanjang beberapa tahun lepas. Matlamatnya hanya satu! Membetulkan bacaan al-Quran, khususnya bacaan2 ghorib (pelik) antaranya seperti kalimah yang ada hamzah wasol, saktah, imaalah, tashiil, fawatih al-suwar dan sebagainya...

Kalau kita tidak tahu, tidak salah untuk kita belajar, bukan? Doa saya untuk adik2, dan sahabat2 yang akan terjun dalam medah dakwah sebagai PENDIDIK, persiapkan diri kita sebaiknya. InsyaAllah, ada jalannya...

0 comments:

Popular Posts