Friday, December 23, 2011

Muat turun RPT Pend Islam KSSR



Semalam saya menerima satu kiriman SMS daripada salah seorang peserta kursus KSSR 2011. Beliau bertanyakan Rancangan Pengajaran Tahunan Pendidikan Islam KSSR.

Awal tahun 2011, saya dan beberapa panel penggubal telah diamanahkan untuk menyediakan serta memurnikan RPT PI KSSR utk Tahun 1. Kami telah menyemak beberapa contoh RPT yang telah disediakan oleh beberapa JPN antaranya JPN Kedah, JPN Perak dan JPN Melaka untuk dibuat beberapa penambahbaikan.

Rancangan Pengajaran Tahunan Pendidikan Islam KSSR Tahun 1 tersebut boleh dimuat turun melalui laman web rasmi JPN Selangor.

Saya juga terlibat bersama-sama guru-guru pakar dan guru cemerlang dalam menyediakan RPT Pend Islam KSSR Tahun 2 bersama Bahagian Pembangunan Kurikulum (BPK). Kami telah diminta untuk menyediakan RPT tersebut untuk dimuat naik ke laman web rasmi BPK. Namun, RPT tersebut masih belum boleh dimuat turun. InsyaAllah, harapnya ia akan dapat dimanfaatkan oleh semua guru nanti.

Pesanan pihak JPN dan BPK, agar contoh RPT yang disediakan tersebut tidak seharusnya di'cedok' 100 peratus. Ia hendaklah disusun berdasarkan taqwim persekolahan yang telah dikeluarkan oleh pihak sekolah masing-masing. RPT tersebut juga hanya sebagai panduan untuk guru.

Guru tidak seharusnya terikat dengan cadangan aktiviti yang diberikan. Guru boleh menggunakan daya kreativiti sendiri dalam mencorakkan suasana pembelajaran yang lebih kondusif dan attractive.

Apa yang penting, RPT yang disediakan hendaklah selari dengan Dokumen Standard Kurikulum (DSK) dan Dokumen Standard Prestasi (DSP). Standard Pembelajaran (SP) yang dipilih juga hendaklah bersesuaian dengan tahap murid di dalam kelas.

Semoga sahabat guru telah bersedia dengan segala kelengkapan bagi menghadapi sesi pembelajaran 2012. Saya yakin dan percaya, semua guru yang terlibat dengan KSSR 2012 telah mendapat taklimat dan menerima pendedahan melalui penyebaran yang dibuat sepanjang tahun 2011.

Selamat mendidik...

0 comments:

Popular Posts