Tuesday, June 30, 2009

Isu Vaksin dan Imunisasi lagi

Salam...

Saya berterima kasih kepada seorang ibu (ummi) bergelar doktor (klinik ummi) yang sudi merungkai persoalan berkaitan isu Vaksin yang saya ketengahkan baru-baru ini.

Pelbagai respon yang saya terima. Terima kasih kepada sahabat yang turut alert tentang perkara ini sehinggakan turut menghantar SMS kepada saya sewaktu ke udaranya isu Vaksin dan Imunisasi di TV9 baru-baru ini.

Berikut saya lampirkan soalan dan jawapan berkaitan imunisasi. Agak panjang, namun tidak salah untuk memperuntukkan sedikit masa bagi mendalami dan memahaminya.

Mungkin selepas membacanya, kita boleh membuat penilaian... Kita berhak untuk memilihnya.

Info berkaitan isu ini juga boleh dirujuk melalui : MyHealth Portal.

============

Imunisasi - Salah Faham Lagi?

Assalamualaikum.

Soalan :

Saya sedang mencari info berkaitan vaksin dan imunisasi bayi. Harap Dr Ummi boleh membantu.

Jawapan :

Oleh kerana soalan yang ditujukan berbentuk umum, maka Ummi perturunkan di sini beberapa permasalahan berkaitan vaksin dan imunisasi yang pernah ditimbulkan.

*************************************************************************************

IMUNISASI KANAK-KANAK
(Rujukan : MyHEALTH Portal)

Pengenalan

Imunisasi merupakan satu proses memberi vaksin kepada bayi bertujuan untuk mencegah penyakit-penyakit berjangkit. Vaksin ialah virus atau bakteria yang mati atau dilemahkan. Imunisasi boleh diberi secara suntikan (melalui otot atau di bawah kulit) atau melalui mulut. Kesan sampingan vaksinasi adalah perkara biasa dan pada kebiasaannya adalah ringan dan tidak membahayakan.

Komplikasi penyakit yang boleh dicegah melalui imunisasi

1. Tibi (batuk kering)

- Menyebabkan jangkitan yang serius pada radang paru-paru (pneumonia), radang selaput otak (meningitis) dan terus merebak kepada organ lain.

2. Difteria

- Toksik dikeluarkan oleh bakteria disebabkan oleh saluran pernafasan yang tersumbat atau pneumonia (radang paru-paru).

3. Pertusis (batuk kokol)

- Ia akan menyebabkan batuk kokol dan kekurangan oksigen ke otak.

4. Tetanus (Kancing gigi)

- Keracunan bakteria menyebabkan kekejangan pada otot-otot badan dan keupayaan membuka rahang (kancing gigi).

5. Haemophilus influenzae jenis (Hib)

- Bakteria ini menyebabkan jangkitan kepada paru-paru (pneumonia), saluran pernafasan dan radang saraf otak (meningitis).

6. Hepatitis B

- Virus ini boleh menyebabkan kerosakan yang teruk kepada hati dan mempengaruhi individu mendapat kanser hati pada masa depan.

7. Polio

- Virus ini boleh menyebabkan jangkitan kepada otak dan kecacatan kekal pada otot kaki.

8. Campak

- Virus ini boleh menyebabkan jangkitan kepada otak (encephalitis) and paru-paru (pneumonia).

9. Beguk

- Virus ini menyebabkan jangkitan kepada otak (encephalitis) dan testis (orchitis) dan boleh membawa kepada kemandulan.

10. Rubella

- Virus rubella merebak di kalangan manusia, ibu hamil, terutamanya kehamilan bagi tiga bulan yang pertama dan boleh menyebabkan bayi mengalami kecacatan pada otak, sistem pendengaran dan penglihatan serta kerosakan hati. (terutamanya PDA patent ductus arteriosus hyperli)

Nota - Semua penyakit di atas sangat berbahaya dan boleh membawa kematian.

Kesan sampingan dan keselamatan vaksin

Semua vaksin yang diberi adalah selamat dan berkesan selaras dengan cadangan World Health Organization (WHO). Kesan sampingan adalah ringan mempunyai batasannya sendiri. Ini termasuk demam, bengkak ringan dan sakit pada tempat yang disuntik. Jika ini berlaku, sila beri ubat (paracetamol).

Kesan sampingan yang serius adalah jarang berlaku. Segeralah berjumpa dengan doktor, jika berlaku keadaan berikut :

* Menangis berterusan, mengantuk, pucat, berlaku otot kecutan otot dalam tempoh 48 jam selepas suntikan
* Berlaku ruam panas, kesukaran bernafas dan mengantuk yang serius

Langkah berjaga-jaga dan tanda-tanda semasa imunisasi adalah biasa

1. Penjagaan berikut perlulah diberi perhatian :

* Kesakitan yang sedikit tanpa demam bukan merupakan tanda imunisasi
* Reaksi yang sedikit selepas mengambil telur bukan merupakan tanda suntikan campak
* Walau bagaimanapun, jika bayi anda mempunyai kesakitan yang teruk dengan suhu badan yang melebihi 38°c, imunisasi akan ditangguhkan sehingga bayi sihat.
* Jika bayi mempunyai lebam yang jarang berlaku, suntikan akan menyebabkan pendarahan pada otot.

2. Situasi dan tanda-tanda berikut jarang berlaku semasa imunisasi :

* Vaksin hidup (OPV, MMR adalah kontra indikasi untuk bayi-bayi yang mempunyai daya tahan tubuh yang lemah disebabkan oleh penyakit serius atau penggunaan ubat-ubat tertentu (penggunaan steroid jangka panjang, rawatan kanser). Bagaimanapun apabila bayi telah sihat, imunisasi boleh diberikan.
* Kanak-kanak yang telah dikenalpasti alah terhadap pemberian imunisasi yang lalu (anaphylaxis)

Tips imunisasi

* Pencegahan penyakit melalui imunisasi jauh lebih baik daripada rawatan, jika penyakit itu berlaku. Pastikan bayi mendapat imunisasi yang lengkap mengikut jadual imunisasi oleh Kementerian Kesihatan Malaysia
* Vaksin adalah berkesan dan kesan sampingan yang dialami adalah perkara biasa dan tidak serius.
* Sila berjumpa doktor, jika bimbang mengenai tanda-tanda kontra indikasi pada bayi selepas imunisasi.

Fatwa Tentang Pelalian/Vaksinasi
(Rujukan: Al-ahkam.net)

Pertanyaan :

(i) Apakah pandangan Islam tentang pelalian/vaksinasi?

(ii) Sesetengah pelalian/vaksinasi itu dikatakan membahayakan tubuh badan. Apakah sikap Islam tentang hal ini.

Jawaban :

al-Quran dan Sunnah memberi garis panduan tentang penggalakan penjagaan kesihatan tubuh badan/fizikal pada manusia. Islam menghendaki umatnya supaya mengambil langkah-langkah perlu untuk menghindari penyakit dan supaya sentiasa sihat tubuh badan. Nabi saw dilaporkan bersabda "Allah telah menurunkan penyakit dan ubatnya, dan setiap penyakit itu ada ubatnya. Jadi ambillah ubat-ubatan dan jangan gunakan sesuatu yang haram sebagai ubat." (riwayat Abu Dawud).

Dalam hal ini, kami akan menyebut untuk anda fatwa berikut yang dikeluarkan oleh al marhum sarjana Saudi Sheikh Abdul-`Azeez Ibn Baz (semoga rohnya dirahmati Allah).

Di dalam fatwanya al marhum berkata:

"Tidak ada apa salahnya memberi rawatan bersifat pencegahan jika wujud kekhuatiran sebenar bahawa penyakit itu boleh berlaku lantaran epidemik/wabak atau lantaran faktor lain yang boleh membawa punca berlakunya penyakit berkenaan. Juga, tidak ada apa salahnya untuk memberi ubat-ubatan bagi tujuan menghindari penyakit yang ditakuti kerana Nabi saw dilaporkan bersabda: "Barang siapa memakan tujuh biji kurma Madinah pada sebelah pagi, dia tidak akan dibahayakan oleh sihir atau racun." Ini merupakan sejenis kaedah menghindari sesuatu masalah sebelum masalah itu berlaku. Jadi terdapat kekhuatiran atau ketakutan sebenar akan wujudnya penyakit dan seseorang itu perlu diberi pelalian bagi mencegah sesuatu jangkitan yang wujud di negaranya atau di tempat lain, maka tidak ada apa salahnya dengan tindakan itu kerana ia merupakan sejenis perlindungan.

Berhubung dengan bahaya yang dialami oleh mereka yang diberi pelalian, yakni demam singkat atau kesan sampingan lainnya, kesan-kesan ini boleh saja dikesampingkan melihat pada bahaya yang telah dapat dihindari, iaitu penyakit yang boleh membunuh atau yang boleh menyebabkan bahaya kepada kesihatan seseorang.

Prinsip am dalam Syariah dalam perkara ini ialah bahawa dalam keadaan daruri/darurat (iaitu dalam keadaan yang amat mendesak/amat perlu), jika sesuatu permasalahan itu mengandungi dua kejahatan, maka melakukan satu kejahatan yang lebih kecil kesannya bagi menghindari kejahatan yang lebih besar, adalah dibolehkan.(Al-Ashbah wal-Naza’ir oleh Al-Subki, 1/45)

Bagaimanapun, jika telah terbukti dari segi perubatan bahawa sesuatu pelalian tertentu itu membahayakan tubuh badan atau bahayanya melebihi kesan positif ubat-ubatan itu dalam usaha menghindari penyakit tertentu, maka tidaklah dibenarkan untuk menggunakannya kerana Nabi saw dilaporkan bersabda: "Tidak boleh ada bahaya mahupun saling membahayakan."

WA

Inti patinya diiterjemah dari Islamonline. Teks penuh bahasa Inggeris boleh dirujuk di:
http://www.islamonline.net/fatwa/english/FatwaDisplay.asp?hFatwaID=94376

Betulkah Vaksin Yang Disuntik Kepada Bayi Atau Kanak-Kanak Tidak Halal?
(Rujukan : Buletin PPIM)

Pertanyaan :

Salam

Saya nak cari maklumat berkenaan dengan perkara ini. Betulkan vaksin yang disuntik kepada bayi-bayi kita mengandungi kandungan yang tidak halal serta apa implikasi jika kita membuat keputusan untuk tidak memvaksinasi bayi kita? Harap ada yang dapat memberi jawapan kepada isu ini.

Yang haram itu jelas dan yang halal itu jelas. Adakah vaksin bayi dikategorikan sebagai ubat dalam keadaan darurat?

Jawaban :

Persoalan mengenai fatwa sepatutnya diajukan kepada yang berhak mengeluarkan fatwa seperti majlis fatwa kebangsaan atau mufti untuk mengelakkan kecelaruan kefahaman dan amalan apatah lagi apabila ia membabitkan permasalahan halal haram. Dari segi usul, semua perkara adalah harus kecuali yang diharamkan manakala dalam hal ibadat pula semua perkara adalah haram kecuali yang diperintahkan Allah dan Rasulnya.

Berikut sebahagian daripada pertanyaan kepada sebuah badan Majlis Fatwa Luar Negara:

Fatwa No. : 96530
Fatwa Title : Taking vaccinations which contain impure ingredients
Fatwa Date : 14 Jumaadaa Al-Uolaa 1428 /

Question

Asselamu aleikum,dear scholars! Maybe I bore you with my questions but there is nobody to be asked about. (Note I'm converted Muslim from Bulgaria). My question is about vaccination. Is it permissible to be put on our children? Some Muslims in UK deny it. They say that the vaccines are haram cause are made on animal or even embryo 's tissues and one of the components is gelatine (made from pork bones). So their fatwa is not to vaccine the children. Please, give us-me and my Muslim brothers and sisters in Bulgaria your point of view and advice. Thank you very much

Fatwa

All perfect praise be to Allaah, The Lord of the Worlds. I testify that there is none worthy of worship except Allaah, and that Muhammad sallallaahu `alayhi wa sallam ( may Allaah exalt his mention ) is His slave and Messenger.

First of all, all perfect praise be to Allaah, Who guided you to Islam and we ask Him to make you firm and steadfast on His Religion until the day you meet Him, and may He increase your zeal in performing more good deeds.

As regards vaccination, we have already issued Fataawa 92651 and 85750 clarifying that it is a permissible means (for treatment). However, if there is a doubt about the ingredient of a medicine which is used in vaccination, then one should consult the trustworthy Muslim doctors. If it is confirmed that it contains impure ingredients, then, it is forbidden in principle to vaccinate with it unless this impurity is totally transformed, in a way that nothing remains of it, because the jurists may Allaah have mercy upon them stated that transformed impure items are pure. However, if this ingredient is not transformed and there is another permissible alternative, then it is not permissible to use this vaccine. Nonetheless, if there is no other permissible alternative, then there are some details about the issue. If there is a preponderant probability for the children who are not vaccinated to become sick and that the disease is very serious, in a way that it is feared to cause death or a permanent handicap, then it appears that this case is like a dire necessity that would permit using such impermissible vaccine; Allaah Says (what means): {…while He has explained in detail to you what He has forbidden you, excepting that to which you are compelled.}[Quran 6:119]. However, if one of the conditions is not met [the probability of sickness, and the disease being serious] then in our view (in Islamweb) it is not permissible to be vaccinated with something impure unless it is transformed.
Allaah Knows best.

Sementara dalam majmu’ atau koleksi fatwa sedunia, inilah yang fatwa yang ada yang boleh dijadikan sandaran kerana ia hampir sama dengan apa yang ditanya. Wallahu a’lam

Fatwa Mengenai Penggunaan Vaksin Polio Khusus (IPV)

Keputusan fatwa Komisi Fatwa Majelis Ulama Indonesia tentang penggunaan Vaksin Polio Khusus (IPV).

Komisi Fatwa Majelis Ulama Indonesia (MUI) setelah menimbang :

a. bahwa anak bangsa, khususnya Balita, perlu diupayakan agar terhindar dari penyakit Polio, antara lain melalui pemberian vaksin imunisasi;

b. bahwa dalam program Pekan Imunisasi Nasional (PIN) tahun 2002 ini terdapat sejumlah anak Balita yang menderita immunocompromise (kelainan sistem kekebalan tubuh) yang memerlukan vaksin khusus yang diberikan secara injeksi (vaksin jenis suntik, IPV);

c. Vaksin khusus tersebut (IPV) dalam proses pembuatannya menggunakan enzim yang berasal dari porcine (babi), namun dalam hasil akhir tidak terdeteksi unsur babi, dan belum ditemukan IPV jenis lain yang dapat menggantikan vaksin tersebut;

d. bahwa oleh karena itu, Komisi Fatwa MUI memandang perlu menetapkan fatwa tentang status hukum penggunaan IPV tersebut, sebagai pedoman bagi pemerintah, umat Islam dan pihak-pihak lain yang memerlukannya.

Mengingat :

1. Hadis-hadis Nabi, antara lain :

- "Berobatlah, karena Allah tidak membuat penyakit kecuali membuat pula obatnya selain satu penyakit, yaitu pikun"
(HR. Abu Daud dari Usamah bin Syarik).

- "Allah telah menurunkan penyakit dan obat, serta menjadikan obat bagi setiap penyakit; maka, berobatlah dan janganlah berobat dengan benda yang haram"
(HR. Abu Daud dari Abu Darda ').

- "Sekelompok orang dari suku 'Ukl atau 'Urainah datang dan tidak cocok dengan udara Madinah (sehingga mereka jatuh sakit); maka Nabi s.a.w. memerintahkan agar mereka diberi unta perah dan (agar mereka) meminum air kencing dari unta tersebut..."
(HR. al-Bukhari dari Anas bin Malik).

- "Allah tidak menurunkan suatu penyakit kecuali menurunkan (pula) obatnya." (HR. al-Bukhari dari Abu Hurairah).

- Sabda Nabi s.a.w. yang melarang penggunaan benda yang terkena najis sebagaimana diungkapkan dalam hadis tentang tikus yang jatuh dan mati (najis) dalam keju: "Jika keju itu keras (padat), buanglah tikus itu dan keju sekitarnya, dan makanlah (sisa) keju tersebut; namun jika keju itu cair, tumpahkanlah" (HR. al-Bukhari, Ahmad, dan Nasa'i dari Maimunah isteri Nabi s.a.w.)

2. Kaedah-kaedah fiqh :

• "Dharar (bahaya) harus dicegah sedapat mungkin."

• "Dharar (bahaya) harus dihilangkan. "

• "Kondisi hajat menempati kondisi darurat. "

• "Darurat membolehkan hal-hal yang dilarang. "

• "Sesuatu yang dibolehkan karena darurat dibatasi sesuai kadar (kebutuhan)-nya."

3. Pedoman Dasar dan Pedoman Rumah Tangga MUI periode .

4. Pedoman Penetapan Fatwa MUI.

Memperhatikan :

1. Pendapat para ulama; antara lain:

• "Imam Zuhri (rv. 124 H) berkata, "Tidak halal meminum air seni manusia karena suatu penyakit yang diderita, sebab itu adalah najis; Allah berfirman : '...Dihalalkan bagimu yang baik-baik (suci)... '(QS. al-Matidah [5J: S)";

• dan Ibnu Mas'ud (w 32 H) berkata tentang sakar (minuman keras), Allah tidak "menjadikan obatmu pada sesuatu yang diharamkan atasmu" (Riwayat Imam al-Bukhari).

2. Surat Menteri Kesehatan RI nomor: 1192/ MENKES/ IX /2002, tanggal 24 September 2002, serta penjelasan Direktur Jenderal Pemberantasan Penyakit Menular dan Penyehatan Lingkungan Pemukiman Departemen Kesehatan, Direktur Bio Farma, Badan POM, LP. POM-MUI, pada rapat Komisi Fatwa, Selasa, 1 Sya'ban 1423 / 8 Oktober 2002; antara lain:

1) Pemerintah saat ini sedang berupaya melakukan pembasmian penyakit Polio dari masyarakat secara serentak di seluruh wilayah tanah air melalui program Pekan Imunisasi Nasional (PIN) dengan cara pemberian dua tetes vaksin Polio oral (melalui saluran pencernaan)

2) Penyakit (virus) Polio, jika tidak ditanggulangi, akan menyebabkan cacat fisik (kaki pincang) pada mereka yang menderitanya.

3) Terdapat sejumlah anak Balita yang menderita immunocompromise (kelainan sistem kekebalan tubuh) yang memerlukan vaksin khusus yang diberikan secara injeksi (vaksin jenis suntik, IPV).

4) Jika anak-anak yang menderita immunocompromise tersebut tidak diimunisasi, mereka akan menderita penyakit Polio serta sangat dikhawatirkan pula mereka akan menjadi sumber penyebaran virus.

5) Vaksin khusus tersebut (IPV) dalam proses pembuatannya menggunakan enzim yang berasal dari porcine (babi), namun dalam hasil akhir tidak terdeteksi unsur babi.

6) Sampai saat ini belum ada IPV jenis lain yang dapat menggantikan vaksin tersebut dan jika diproduksi sendiri, diperlukan investasi (biaya, modal) sangat besar sementara kebutuhannya sangat terbatas.

3. Pendapat peserta rapat Komisi Fatwa dalam rapat tersebut; antara lain:

1) Sejumlah argumen keagamaan (adillah di niyyah: al-Qur'an, hadits, dan qawa'id fiqhiyyah) dan pendapat para ulama mengajarkan; antara lain:

a. setiap penyakit dan kecacatan yang diakibat-kan penyakit adalah dharar (bahaya) yang harus dihindarkan (dicegah) dan dihilangkan (melalui pengobatan) dengan cara yang tidak melanggar syari'ah dan dengan obat yang suci dan halal;

b. setiap ibu yang baru melahirkan, pada dasamya, wajib memberikan air susu yang pertama keluar (colostrum, al-liba') kepada anaknya dan dianjurkan pula memberikan ASI sampai dengan usia dua tahun. Hal tersebut menurut para ahli kesehatan dapat memberi-kan kekebalan (imun) pada anak;

2) Dalam proses pembuatan vaksin tersebut telah terjadi persenyawaan / persentuhan (ilhtilath) antara porcine yang najis dengan media yang digunakan untuk pembiakan virus bahan vaksin dan tidak dilakukan penyucian dengan cara yang dibenarkan syari'ah (tathhir syar'an ). Hal itu menyebabkan media dan virus tersebut menjadi terkena najis (mutanadjis).

3) Kondisi anak-anak yang menderita immunocompromise, jika tidak diberi vaksin IPV, dipandang telah berada pada posisi hajah dan dapat pula menimbulkan dharar bagi pihak lain.

Dengan bertawakkal kepada Allah SWT,

MEMUTUSKAN

Menetapkan :

FATWA TENTANG PENGGUNAAN VAKSIN POLIO KHUSUS

Pertama :


Ketentuan Hukum


1.Pada dasamya, penggunaan obat-obatan, termasuk vaksin, yang berasal dari - atau mengandung -benda najis ataupun benda terkena najis adalah haram..

2. Pemberian vaksin IPV kepada anak-anak yang menderita immunocompromise, pada saat ini, dibolehkan, sepanjang belum ada IPV jenis lain yang suci dan halal.

3. Fatwa ini berlaku sejak tanggal ditetapkan dengan ketentuan jika di kemudian hari temyata terdapat kekeliruan, akan diperbaiki dan disempurnakan sebagaimana mestinya.

Kedua :

Rekomendasi (Taushiah)

1. Pemerintah hendaknya mengkampanyekan agar setiap ibu memberikan ASI, terutama colostrum, secara memadai (sampai dengan dua tahun).

2. Pemerintah hendaknya mengupayakan secara maksimal, serta melalui WHO dan negara-negara berpenduduk muslim, agar memperhatikan kepentingan umat Islam dalam hal kebutuhan akan obat-obatan yang suci dan halal.

Ketua : K.H Ma’ruf Amin

Sekretaris : Hasanudin

Jakarta, Indonesia

1 Sya'ban 1423 H - 8 Oktober 2002 M.

KOMISI FATWA MAJELIS ULAMA INDONESIA

Negara asal : Indonesia
Negeri : Jakarta
Badan yang mengisu fatwa : Komisi Fatwa Majelis Ulama Indonesia
Penulis/Ulama : K.H Ma’ruf Amin

Salah faham mengenai imunisasi
Date 22, Aug 2008 | Topic: INFO KESIHATAN

VAKSIN merupakan kaedah utama dalam mengurangkan kadar kematian akibat penyakit berjangkit di kalangan penduduk dunia.

Ekoran daripada itu, amat penting untuk ibu bapa melindungi anak-anak daripada penyakit berjangkit melalui program imunisasi dengan pemberian suntikan vaksin.

Cuba fikirkan masa yang digunakan menjaga anak yang sakit, masa berjumpa doktor, masa tidak bekerja, kesusahan memberi anak makan ubat juga memakan masa. Jika anak masuk hospital, tanggungjawab dan kebimbangan makin meningkat. Justeru, vaksinasi penting untuk meningkatkan daya tahan melawan penyakit berjangkit anak.

Ibu bapa perlu sentiasa membawa anak untuk mendapatkan vaksinasi untuk kebaikan anak-anak. Ia penting untuk membina imunisasi anak iaitu daya tahan melawan penyakit berjangkit. Ini kerana penyakit berjangkit merupakan penyebab utama berlakunya kecacatan dan kematian di kalangan kanak-kanak. Imunisasi adalah cara yang efektif dalam mencegah dan mengurangkan penyakit ini. Selain itu, imunisasi adalah satu cara melindungi kanak-kanak daripada beberapa penyakit tertentu secara mudah, selamat dan berkesan. Ini dilakukan melalui pemberian vaksin bagi pembentukan antibodi untuk membina daya ketahanan badan. Vaksin merupakan virus atau bakteria yang mati atau dilemahkan dan diberikan secara suntikan atau melalui mulut. Semua kanak-kanak berhak mendapat imunisasi yang lengkap. Dengan itu adalah penting untuk ibu bapa melengkapkan diri dengan pengetahuan terbaru mengenai perkembangan tentang imunisasi. Imunisasi adalah satu cara yang paling efektif dalam mengawal penyakit-penyakit berjangkit seperti difteria, pertussis (batuk kokol), tetanus (kancing gigi), polio, tibi, hepatitis B, measles, mumps, rubella dan jangkitan meningitis Haemophilus, influenzae jenis b.

Kebanyakan vaksin yang diberikan adalah untuk penyakit yang kini amat jarang sekali berlaku.

Menurut Pakar Pediatrik Hospital Pusrawi, Kuala Lumpur, Dr. Kamaruddin Ahmad, sekiranya kita berhenti daripada memberi suntikan vaksin, bayi mudah terjangkit dengan penyakit. Faktor utama keperluan vaksinasi kerana penyakit-penyakit berjangkit ini tidak akan berhenti.

“Walaupun vaksin mengurangkan kebarangkalian mendapat penyakit, masih lagi terdapat risiko rendah dijangkiti penyakit yang sama. Apabila vaksin digunakan dengan meluas, insiden penyakit ini dapat dikurangkan,” jelasnya.

Dr. Kamaruddin menjelaskan, jika imunisasi tidak berkesan, maka negara kita akan menghadapi wabak pelbagai jenis penyakit berjangkit.

“Tidak semua individu mempunyai sistem daya tahan melawan penyakit dan tidak ada cara terbaik untuk kita mengenal pasti individu tersebut. Maka adalah penting setiap individu diberi imunisasi lengkap supaya individu mendapat perlindungan sepenuhnya,” tambahnya.

Maksudnya, hanya dengan vaksin kita dapat melindungi anak-anak daripada penyakit berjangkit dan bukan dengan menjauhi diri mereka daripada kanak-kanak lain. Adalah tidak wajar untuk mengasingkan anak anda.

“Sebenarnya bakteria atau virus ini bukan hanya dibawa atau disebar oleh kanak-kanak bahkan juga orang dewasa,” katanya.

Contohnya, bakteria tetanus yang terdapat di dalam tanah juga menjangkiti kanak-kanak melalui luka ringan yang sekali gus menyebabkan risiko mendapat penyakit tetanus.

“Sebenarnya program imunisasi bayi itu penting untuk membina daya tahan kanak-kanak. Ia berbeza dengan orang dewasa yang mungkin lebih kuat,” jelasnya.

Di samping itu, vaksinasi adalah selamat kerana kesemua vaksin telah diuji keberkesanan dan keselamatannya. Tahap kesan tindak balas sampingan terhadap imunisasi telah diuji dan pemantauan berterusan dijalankan.

“Kini, kesan sampingan terhadap tindak balas imunisasi juga berkurangan dan ia lebih baik daripada mendapat penyakit itu sendiri."

"Perlu diingat, vaksin seperti ubat lain, pun ada kesan sampingan tetapi ramai kanak-kanak yang diberi imunisasi tanpa mengalami masalah langsung," jelasnya.

Tambah Dr. Kamaruddin, seperti vaksin lain yang diberi melalui suntikan, kesan sampingan yang kerap berlaku termasuk kemerahan dan bengkak di tempat suntikan atau demam.

Masalah ini tidak serius dan jika berlaku, tidak berpanjangan. Kesan sampingan yang serius jarang berlaku dengan vaksin moden dan risiko daripada vaksinasi adalah lebih rendah daripada risiko tidak diberi vaksin.

“Antara kesan yang selalu dialami ialah bengkak pada kawasan suntikan tetapi kawasan tersebut tidak perlu diusik. Selain itu, kemungkinan bayi akan demam selepas disuntik tetapi itu jarang berlaku. Kesan sampingan hanya wujud sepuluh peratus sahaja dan selebihnya tidak mengalaminya langsung,” jelasnya.

Dr. Kamaruddin memberitahu, imunisasi perlu diberikan sejak lahir lagi dan setiap ibu bapa perlu membawa anak mengikut jadual imunisasi baru yang dikeluarkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia.

"Adalah penting untuk melengkapkan imunisasi anak anda mengikut jadual imunisasi baru."

"Penyakit sewaktu alam kanak-kanak boleh menyumbang kepada akibat buruk. Tiada seorang pun kanak-kanak yang boleh dibiarkan tanpa vaksinasi. Ingatlah bahawa adalah lebih mudah, murah dan selamat untuk menggunakan vaksin daripada merawat sesuatu penyakit," katanya.

Selain itu, sistem daya pertahanan badan manusia boleh menerima beberapa vaksin yang diberi pada masa yang sama.

Beliau menjelaskan, sistem imunisasi seorang kanak-kanak lebih berkebolehan daripada jangkaan ibu bapanya.

"Anak anda menggunakan sistem pertahanan badannya tiap-tiap hari apabila terdedah kepada benda-benda asing seperti parasit, selesema boleh merangsang sistem imunisasi supaya mengeluarkan antibodi-antibodi yang akan berlawan dengan virus tersebut." “Dengan cara yang sama, vaksin juga akan merangsang tubuh anak anda untuk mengeluarkan antibodi tanpa jangkitan. Inilah cara vaksin memberi perlindungan kepada anak anda tanpa menyebabkan mereka menjadi sakit.,” ujar beliau.

Adalah penting bayi diberi vaksin awal kerana sistem imunisasi belum lagi matang untuk melawan jangkitan penyakit-penyakit seperti meningitis dan campak.

Jelas beliau lagi, sebaik sahaja antibodi dihasilkan dalam tindak balas terhadap vaksin, ia akan menjadi antara bahagian paling kukuh dalam sistem imunisasi.

Namun, kanak-kanak yang dibiarkan terdedah kepada jangkitan semulajadi, antibodi pula akan bertindak melawan jangkitan tersebut.

"Seseorang kanak-kanak yang telah menerima vaksin dapat membantu mencegah perebakan penyakit. Itu sebabnya, semakin ramai kanak-kanak yang diberi vaksin, semakin besarlah lingkungan perlindungan yang diperoleh semua orang," ujarnya.

Dalam pada itu, beliau menjelaskan, kebanyakan vaksin akan diberikan sejak zaman kanak-kanak lagi. Ini kerana sebahagian besar penyakit adalah lebih umum pada awal usia memandangkan sistem imunisasi kanak-kanak masih membangun. Justeru, dos ekstra mungkin perlu terus diberikan bergantung kepada keadaan fizikal dan usia.

Dalam pada itu, Dr. Kamaruddin turut menjelaskan tentang perlunya kanak-kanak mendapat perlindungan pneumokokus.

“Virus ini mungkin tidak termasuk di dalam program imunisasi kanak-kanak tetapi mengambil vaksinnya adalah satu langkah pencegahan yang selamat. Ia merupakan satu pilihan untuk ibu bapa kerana keadaan dan persekitaran pada hari ini antara faktor kanak-kanak mudah dijangkiti penyakit,” katanya.

Penyakit pneumokokus ialah sekumpulan penyakit yang disebabkan oleh sejenis kuman bakteria yang dinamakan Streptococcus pneumoniae atau pneumokokus. Ianya merupakan jangkitan serius yang melibatkan kanak-kanak, lebih-lebih lagi mereka yang berusia dua tahun ke bawah. Kuman ini boleh menyebabkan penyakit meningitis (radang selaput otak atau urat saraf tunjang), pneumonia (jangkitan paru-paru), bakteremia (jangkitan darah) dan otitis media (jangkitan telinga tengah, sebahagian dalam gegendang telinga)

3 comments:

tice said...

Alhamdulillah n SYUKRAN ustaz coz letak artikel bagus ini kat sini untuk panduan semua esp anak ummi yg dah ada baby...

Abu Muazz said...

sama-samalah ummi kita memberi selagi terdaya, mungkin dapat membantu kepada yang masih mencari. Kalau ada pertanyaan, boleh rujuk terus pada Dr. Ummi (klinik Ummi).

Anonymous said...

Как говорилось на 2NT.ru Стоит ли ограничивать ребенка в количестве еды, и в случае в случае если да, то какой еды? Просто у меня малыш с аппетитом, при всем при этом мы на ГВ плюс прикорм уже ввели. То есть что лучше давать поменьше, а что можно не считать?

Popular Posts