Tuesday, March 03, 2009

Sesudah Azan Subuh


"Kenapa nama saya tak ada pula? Kan awalnya ada..." tanya saya.

"Entahlah ustaz, saya pun tak pasti. Banyak nama dah kena potong," jawabnya serba salah.

-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-
Seminggu ni, banyak perkara yang menyemakkan minda. Pelbagai isu yang merobek jiwa. Isu di sekolah, isu negara, perebutan kuasa di Perak yang tak sudah-sudah, kes buli membuli, berita di tv yang menyesakkan dada... Tak tahu kenapa. Mungkin inilah ujian Allah kepada hambaNya. Cara untuk menguji sejauh mana tahap iman hamba kepada Pencipta Yang Maha Esa.


Mungkin juga sebab kita alpa dan lupa pada tanggungjawab padaNya... Allah ingatkan kita melalui ujian dan mehnah dalam mengharungi hidup.

Masalah, ujian, musibah dan apa jua bentuk cabaran yang kita tempuh, pasti ada hikmah dan ibrahnya. Kita yang perlu mencarinya, merenung dan menghayati dengan penuh keinsafan dan penyesalan.

Muhasabah, muroqabah... aspek yang perlu diutamakan.

Berapa kali kita bermuhasabah? Kenapa jadi macam tu? Kenapa perkara yang kecil pun boleh dibesar-besarkan? Kenapa ramai murid yang gagal? Kenapa masih ada murid yang lemah walaupun kelas pemulihan dah diwujudkan? Kenapa dan kenapa???

Rumusan seminggu saya terbeban dengan masalah yang meruntun jiwa, banyakkan bersabar. Setiap yang hak... pasti dibela. Yang ditindas, pasti terbela. Iman dan taqwa menjadi ukuran nilai seseorang hamba di sisi yang Esa.



Apa kita rasa bila ditegur? Teguran bukan mencela...bukan untuk mengaib, tapi untuk membetulkan mana yang kurang... marah? malu? geram? dendam? suka? syukur? terima kasih?

Terpulanglah pada diri. Muhasabah suatu yang indah. Memekarkan suatu yang dah layu tanpa sedari. Menceriakan diri yang lesu. Semuanya, kita yang tentukan.


Saya sering ingatkan murid, kita tak selamanya di dunia. Dunia tempat persinggahan. Tempat mengumpul pahala sebagai bekalan menuju hidup yang kekal abadi, di Akhirat. Ya... akhirat tujuan kita. Selagi ilmu yang ada kita amal, selagi iman yang utuh menjadi bekal... insyaAllah kita akan selamat.Semoga semua yang menghantui diri... akan lenyap bersama lenyapnya mimpi buruk (nightmare) sesudah mendengar azan Subuh. Semoga Allah memberi kekuatan kepada diri ini untuk menabur khidmat bakti kepada anak bangsa.

3 comments:

amirmukhtar said...

Ya Allah, tiada Tuhan melainkan Engkau, Maha Suci Engkau, Sesungguhnya aku ini dari golongan yg menzalimi diri sendiri...

perantau.timur.tengah said...

Alhamdulillah itulah yang sebaiknya midi.. org yang dah pernah terima tarbiyah sebelum ini ku harapkan cekal menerima dugaanNya..

Hamidi said...

salam..

Amir: begitu lah hendaknya

Azral: insyaAllah, moga Allah sentiasa beri kekuatan kepada kita semua

Popular Posts