Monday, April 13, 2009

Ambil mana yang baik

Alhamdulilah,... itulah lafaz yang dapat diungkapkan. Tiada khabar atau berita sejak saya demam Rabu yang lalu. Kini, saya dah kembali ke sekolah, setelah mendapat cuti sakit selama 2 hari.

Semuanya bermula hari Selasa. Rasa tak sedap badan. Mulanya rasa macam sakit sendi2 je. Tubuh mula tampak lesu, tak bermaya. Tapi saya buat biasa. Malas nak layan perasaan sangat.

Terima kasih pada Hisyam yang tak serik berkunjung ke blog bertanya khabar, setia menanti sehingga sapaan berbalas. Tag pun belum berjawab. Maaf ye Syam...

Tugas saya minggu lepas, up-date fail dan dokumen berkaitan program j-QAF. Buat analisa dan laporan terkini (3 bulan pertama) berkaitan:

* pencapaian Al-Quran (tahun 1 hingga 5)
* pencapaian Pemulihan Jawi
* pencapaian KBS Siri Pertama
* PKSR Bahasa Arab

Dengan adanya 8 orang GPI j-QAF (termasuk saya), kerja kerji berkaitan j-QAF telah saya agih-agihkan. Harapan saya agar semua sahabat jQAF yang lain turut mampu menguasai bidang yang perlbagai dan arif tentang semua selok belok laporan dan sebagainya.

Jadi, saya cuma minta semua Penyelaras Tahun (1-5) untuk mengemaskini data pencapaian, kemudian saya kumpulkan, buat analisa dan laporan keseluruhan untuk dihantar kepada pihak pentadbir. Alhamdulillah, senang bila semua kerjasama. Macam apa yang Lenni, Tuck dan Ming-ming cakap... What's gonna work??? Teamwork... (Apa yang penting??? Kerjasama...)

So, saya cuba siapkan semuanya pada petang Hari Rabu, mengemaskini fail dan melengkapkan dokumen yang kurang lengkap.

Menjelang hari Rabu, tubuh rasa makin lesu dan tidak bermaya. Namun saya gagahkan diri untuk ke sekolah. Tapi cuma untuk beberapa jam. Sebab badan memang tak begitu mengizinkan saya berada lama di sekolah.

Setelah jumpa Penyelia Petang, beliau minta saya ke klinik. Risau takut demam denggi. Tak pun Chigukunya. Berdasarkan simpton yang saya ceritakan. Jadi, jam 4.30 petang saya pulang ke rumah.

Malamnya memang saya demam teruk. Menggigil satu badan. Kesejukan walaupun badan saya panas. Tidur berselimut malam tu.

Awal pagi, saya ke Klinik Husna. Dr. Rusna bagi saya MC 2 hari. Minta saya berehat. Demam Denggi sedang melanda Klang. Ada yang telah meragut nyawa. MasyaAllah...

Saya pulang ke rumah, makan ubat dan berehat. Malangnya, saya juga turut mengalami cirit birit. Ni yang tak tahan. Keluar masuk tandas... siapa la sanggup ye tak???

Jam 12.30 tengah hari, GPK telefon, minta saya ke sekolah segera kerana sekolah saya dilawati oleh Pemantau dari Jabatan Pelajaran Selangor, PPD Klang, PPD Gombak dan PPD Petaling Perdana. Waduh... mana bisa mau ke sekolah...

Saya terasa berat mulut memaklumkan bahawa saya MC 2 hari bermula hari itu. Kedengaran nada kecewa dari talian telefon. Apa kan daya, kalau demam, saya masih sanggup memandu ke sekolah. Sebab sebagai Penyelaras j-QAF, saya perlu berada di sekolah waktu ini. Namun dek kerana saya mengalami CB, tak daya saya melangkah lagi.

Saya cuma mengharapkan berita yang baik dari sahabat GPI j-QAF di sekolah. Moga semuanya berjalan lancar.

Sabtu saya ke sekolah. Cuti ganti Hari Raya Puasa. (Dah nak raya dah???)

Bertanyakan permasalahan semasa pemantauan... mulanya nada ceria. Kata mereka, pemantau memuji dan berpuas hati dengan pemantauan yang dilakukan. Begitu juga dengan pencerapan yang dibuat. Cuma... kalam terhenti. Nadanya bagai ada sesuatu yang cuba disembunyikan.

Setelah lama bercerita, segalanya terbentang hebat. Kenapa perkara sebegitu boleh timbul? Tak tergamak untuk saya ceritakan di sini. Bagai memburuk-burukkan sekolah sendiri. Biarlah pahitnya kami mamah dan telan bersama...

Saya cuba berlagak biasa. Seolah tiada apa yang berlaku. Malas nak banyak berfikir lagi. Biarlah tumpuan hanya pada murid. Bermula Selasa ini, Ujian Prestasi 2 akan bermula. Lebih baik saya membuat latih tubi murid untuk subjek Bahasa Arab dan juga membuat penilaian PKSR untuk bulan Mac yang tertangguh.

Itu lebih baik...
@mail01

2 comments:

amirmukhtar said...

sihat molek doh ko?

Hamidi said...

alhamdulillah... dah fit dah. Tapi still ppina lagi sikit2...

kelik ko nati bule 6??? Buleh jupo..

Popular Posts