Monday, April 06, 2009

Kecoh di Dunia...

Suasana di sekolah petang tadi agak kecoh. Memang kelam kabut. Masing-masing berlari lintang pukang.

Bukan kerana ada kebakaran. Bukan juga ada latihan 'fire drill' atau serangan orang gila.

"Ustaz, anak saya empat orang dah hilang ni, tak tau ke mana dah pergi..." keluh seorang ibu.

Kenapa pula macam tu.


Rupanya pintu pagar belakang tidak dibuka. Pintu tu menjadi laluan alternatif untuk murid keluar dan masuk ke sekolah. Apabila pintu pagar tidak dibuka, semua murid tahap satu berkeliaran lari untuk keluar melalui 2 pintu pagar yang lain, iaitu pintu masuk utama dan pintu berhampiran makmal komputer.

Saya lihat beberapa ibu dan bapa masih setia menanti anak mereka di pintu belakang. Terserlah kemarahan beberapa ibu dan bapa dengan tindakan tidak membuka pintu tersebut. Mungkin kecuaian daripada pihak pengawal keselamatan sekolah. Orang baru nampaknya. Masih muda.

Sungguh riuh rendah petang tadi. Ada yang marah-marah. Ibu ayah tercari-cari anak-anak mereka. Anak mencari ibu dan ayah. Masing-masing gawat.

Apabila kekecohon tersebut berlaku di depan mata, teringat peristiwa yang bakal berlaku apabila tibanya hari kiamat nanti. Hilang di sini, masih boleh dicari, tapi bila tiba saatnya... masing-masing mengejar urusan masing-masing.

Termaktub di dalam Surah 'Abasa:

Ertinya:

Pada hari seseorang itu lari daripada saudaranya. Dan ibunya serta bapanya. Dan isterinya serta anak-anaknya. Kerana tiap-tiap seorang mereka pada hari itu, ada perkara-perkara yang menjadikan diri mereka sibuk dengan urusan diri mereka sahaja. (Surah Abasa: Ayat 34-37)

Tanda-tanda kecil kiamat makin banyak. Sedar atau tidak, kita makin menghampirinya. Semoga kita sentiasa bersedia untuk menghadapinya. InsyaAllah.

1 comments:

amirmukhtar said...

alamak... laghonyo aku...

Popular Posts