Sunday, April 19, 2009

Apa yang Penting??? Kerjasama

Alamdulillah, diberi kesempatan untuk menulis lagi.

Semalam, selesai Kem Bestari Solat (KBS) untuk Tahun 1 Siri 1/2009. Ramai juga yang hadir. Menjangkau 160 orang daripada 198 murid. Mungkin ini pentanda yang baik. Moga dapat diteruskan pada siri-siri yang akan datang.

Fasi yang hadir juga, boleh tahan ramainya. 11 orang semuanya. Walaupun GPI + GPI j-QAF di sini ada seramai 15 orang (7+8), namun masing-masing ada komitmen yang lebih penting yang tidak dapat dielakkan, mungkin.


Pandangan saya terhadap kerjasama dan komitmen semua GPI dan GPI j-QAF?

Alhamdulillah, bagi saya semuanya bagus. Mampu memberikan kerjasama yang baik. Terutama sekali Ketua Panitia yang banyak membantu. Mujur beliau faham dan jelas konsep dan dasar j-QAF.

"Kita ni sebenarnya bertuah, kita dibantu oleh guru-guru j-QAF ni. Kita dibantu, bukan kita membantu... Kerajaan nak memperkasakan Pendidikan Islam... Mana ada kelas atau mata pelajaran yang diajar oleh 2 orang atau lebih? Kita bertuah... "

Itulah kata-kata KP saya kepada kami semua. Saya bangga dapat KP macam ni. Tak pernah merungut susah dan kesal.Saya akui, pada mulanya memang susah untuk menyatukan ukhuwwah semua GPI dan GPI j-QAF nih. Banyak masalahnya. Program j-QAF ni perlu difahami dasarnya. Perlu selari pelaksanaannya. Jika terabai dan diabai mana-mana aspek atau model, tak kemana lah kesannya nanti.

Sebagai Penyelaras j-QAF di sekolah, saya bertanggungjawab merungkai masalah yang timbul. Saya tidak selesa melihat pertengkaran, pertelingkahan dan permusuhan antara Guru-guru Agama ni. Saya mahu ukhuwwah yang dibina utuh. Kuat. Teguh.

Persoalan KBS. KBS perlu dilaksanakan secara berasingan bagi setiap aliran. Itu kehendak dan arahan pentadbir. Kami akur. SYMP. Jadi, kami perlu laksanakan 20 siri kem sepanjang tahun. 5 kem (siri 1) sudah selesai. Masih ada 15 siri lagi berbaki.

Pernah suatu masa dalam mesyuarat, pihak pentadbir melonggarkan keterlibatan dan kehadiran GPI ke KBS. Atas alasan, KBS program j-QAF. Jadi, GPI j-QAF sahaja yang wajib mengendalikan KBS.

Atas rasa keprihatinan dan tanggungjawab, saya bangun mencelah. Saya menegaskan, semua program j-QAF, sama ada Tasmik, KBS atau apa jua aktiviti yang dilaksanakan atas nama j-QAF, semua GPI dan GPI j-QAF perlu bekerjasama. Tiada pilihan lain. Semuanya telah termaktub didalam buku Dasar dan Buku Panduan. Malah penegasan daripada pihak JPS juga pernah dikeluarkan melalui surat siarannya.

Saya bangun mencelah bukan sebab saya ego atau tak mahu kerja jadi susah. Bukan kerana dengkikan GPI. Bukan sama sekali.

Kami telah berjaya wujudkan hubungan yang baik. Selama ini, semua kerja dan tugas dilakukan bersama. Jika pihak pentadbir cuba melonggarkan semuanya, maka pincanglah segala hasrat.

Yang pasti, kata-kata saya tadi hanya dipandang sepi. Bisu tidak berbalas. Tak mengapa, selagi niat saya baik.

Masalah yang wujud antara GPI dan GPI j-QAF perlu dirungkai segera sebelum parah dan bernanah. Tahun 2008, saya berkesempatan menghadiri Kursus Jurulatih Utama Pendidikan Islam KBSR (Peringkat Kebangsaan). Di situ juga banyak isu yang melibatkan kedua-dua status guru agama ini ditimbulkan.

Kita perlu berlapang dada. Kita perlu menerima dan memberi. Give and take. Bertolak ansur dan ketepikan ego. Masing-masing perlu memahami tugas yang diberi. Tidak perlu menuding jari siapa hebat, siapa bagus.

Setiap orang ada kelebihan dan kelemahannya. Jadi, ambil yang positif. Buang yang negatif. Saya lihat, jika pentadbir mampu menguasai dan memahami kehendak dalam program j-QAF ini, sudah pasti kefahaman yang jelas akan dapat dihayati oleh segenap warga pendidik di sekolah. Pasti guru-guru akademik lain bersedia membantu melaksanakan KBS mahupun Tasmik.

Ada juga kedengaran untuk menubuhkan kesatuan guru-guru j-QAF. Sama ada berteraskan kebajikan atau berperanan menyelesaikan masalah yang wujud, terpulanglah. Yang pasti, program j-QAF kian melangkah ke tahun ke-6 tahun 2010. Disitulah hasil yang ditanam dapat dituai. Baik atau sebaliknya, kita yang tentukan.

Bulan Ogos atau September nanti, kami warga Panitia Pendidikan Islam j-QAF merancang untuk melaksanakan Family Day. Berehat dan bersantai bersama keluarga. Dimana? Masih mencari tempat yang sesuai. Moga-moga dengan aktiviti ini akan menghilangkan rasa penat, tension, tertekan dan sebagainya, insyaAllah...

Bak kata Lenny, Tuck dan Ming-Ming... Apa yang penting??? Pikir la sendiri...

1 comments:

amirmukhtar said...

wonder pets... wonder pets... kami daatanggg

Popular Posts