Sunday, April 05, 2009

Peluang Kerjaya... Mencari Jodoh

Pasti kita berasa puas bila dapat memberikan kepuasan kepada orang lain. Menggembirakan orang lain, buat kita juga rasa gembira...

Kerja Kosong

Tadi, sempat ber 'ym' dengan seorang sahabat sepengajian di universiti suatu masa dahulu. Sekarang beliau dah bergelar pensyarah di Universiti Malaysia Terengganu.



Beliau memaklumkan pada saya ada kekosongan di sana. Sebagai Pensyarah. Antara bidang yang diperlukan ialah:

Pengajian Islam
Sains Politik
Sejarah Islam
Guru Bahasa Inggeris
Guru Bahasa Moden

dan baanyaaaak lagi.


Jadi, kepada sesiapa yang telah memiliki Master, sila la mohon sekarang. Mana tahu, rezeki anda ada di sana... kepada sahabat GPI j-QAF yang ingin mengubah selera, boleh la mohon gak. Mana tau nak tukar angin pulak... peluang nih. Bukan selalu datang. Tapi dengan syarat kena ada Master la yer...

Yang bestnya kepada sesapa yang berasal dari Terengganu dan Kelantan... dekat dengan kampung halaman. Bestnyer...

Ruginya takde Master lagi nih, huhu... baru tengah plan nak apply, tunggu zaujah siapkan disertasi dia dulu...

Jadi, kepada sesiapa yang berminat sila ke link ini untuk buat permohonan online, pastu bagitau la details kat saya, nanti leh la saya submit kat sahabat saya kat sana... InsyaAllah...

Kata sahabat saya tuh... "nak tulung saing-saing (kawan-kawan)"...

Bukankah tolong-menolong itu amalan yang mulia???

Wa ta'awanu a'la al-birri wa at-Taqwa, wa la ta'awanu 'ala al-ithmi wa al-'Udwan...

********

Mencari Jodoh

Cerita pasal tolong menolong nih, teringat cerita hari Jumaat baru nih. Sebelum pergi ke PPD Klang untuk Mesyuarat Pelaksanaan j-QAF 2009, saya menerima sepucuk surat dari seorang GPI j-QAF dari SK Sungai Kertas, Gombak. Memaklumkan beliau mencari 'pasangan' untuk program 'Tukar Suka Sama Suka'.


Begitulah usaha gigih seorang guru yang begitu semangat nak bertukar dari Gombak ke Daerah Klang @ Shah Alam (Petaling Utama / Petaling Perdana).

Setibanya saya di Bilik Mesyuarat PPD, ternampak kelibat seorang sahabat yang masih berulang alik dari Selayang ke Kapar. Saya terus teringatkan surat yang saya buka tadi. Beliau baru sahaja sembuh dari sakit akibat kemalangan jalan raya beberapa bulan yang lalu.

Saya terus mengkhabarkan surat yang saya terima. Tang tu jugak, sahabat saya menghubungi ustazah di Gombak tersebut.

Senyuman jelas terukir di wajahnya. Katanya kepada saya..."confirm... lepas ni buat surat je kat JPS... InsyaAllah, derita aku berulang jauh akan berakhir akhirnya..." ujarnya kegembiraan.

Kalu ikutkan, bukan dia yang sepatutnya datang ke mesyuarat petang tu. Itulah namanya takdir dan rezeki. Rezeki dia dapat bertukar ke Gombak, tidak lagi berulang jauh... Alhamdulillah.

Begitulah, masih ramai nasib sahabat saya yang berulang jauh sehingga 80 km setiap hari (pergi sahaja) semata-mata menjalankan tugas dan amanah.

Kepada Yahuza (Bangi ke Pulau Indah), Yusri (Petaling ke Pulau Indah) dan Hanafi (Bangi ke Kampung Jawa) yang masih keletihan menanti "pasangan" program Tukar Suka Sama Suka tu... bersabarlah yer... moga 'jodoh' kalian akan ketemu jua...

0 comments:

Popular Posts