Sunday, April 26, 2009

Cuci Mata di PBAKL: Last Day

Salam,

Akhirnya, dapat kujejak juga di sini. Alhamdulillah. Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur bakal melabuhkan tirainya hari ini. Yang pasti, ramai pengunjung akan membanjiri PWTC.

Hari ni merupakan last day. Apa pun, mesti pergi juga. Semalam saya dan isteri bercadang untuk ke sana, langsung dari rumah Along di Bangi, selepas Angah berangkat ke Kelantan.

"Abang, rasa macam tak larat laa... budak-budak ni pulak meragam je nih... kita postpone esok je lah yer'" pinta isteri.

Walhal, isteri yang beria mengajak ke PBAKL. Saya menurut sahaja. Kesian juga. Dengan keadaan yang sarat lagi, anak-anak pun tak cukup tidur, jadi dari Bangi jam 12.00 tengah hari terus balik ke Klang.

Ya, itu semalam. Hari ni kami pergi juga. Bersiap-siap dan bertolak seawal jam 8.20 pagi.

Dah agak dah...hari ni last day pasti ramai pengunjungnya. Untuk menikmati suasana yang sesak itu, kami gagahkan diri juga. Bersama putera dan puteri kami. Huhu... bersesak-sesak dengan orang ramai, tangan Hajar dan Muazz dipimpin erat walau kekadang mereka cuba untuk meloloskan diri.

Tiga jam 'mencuci mata'... masih tidak sempat merayau seisi bangunan tapak pameran. Lama menyinggah di booth pendidikan awal anak-anak. Kami di'kidnapped' oleh seorang petugas di situ. Katanya 5 minit. Hampir setengah jam berlalu. Namun, penerangannya bagus. Menarik juga programnya, namun budget tidak mengizinkan, insyaAllah ada peluang nanti akan dibeli juga program tersebut.

Terserempak dengan beberapa sahabat lama. Seperti yang dijangka. Antaranya Ustaz Izhan Hamidi dan juga Frizdan.

Tidak banyak memborong, cuma beberapa buku sahaja. Saya mengerling gerai Alaf 21 yang menayangkan banyak novel-novel baru. Waduh... gian bangat ni. Dah lama tak melayan novel ni. Namun bila difikirkan, kurang masa untuk itu. Biarlah dulu. Keperluan lain masih perlu diutamakan.

Saya hanya membeli beberapa buku sahaja. Antaranya Bidadari Dari Timur, Bagaimana Meransang Seronok Belajar, Motivasi Alihan Pelajar, Saat Cinta Bertasbih dan Memoir Jihad Anak Melayu di Afghanistan serta beberapa buku untuk si kecil serta satu set Montessori untuk mereka. Isteri pula hanya membeli beberapa buah majalah Millenia. Buku-buku lain yang dirancang untuk dibeli, tidak terbeli.



Melihat isteri dan anak keletihan, saya mencadangkan agar berehat dan mencari food court yang sesuai.

"Banyak lagi yang belum disinggah... tak mengapa, lepas makan nanti sambung lagi," bisik hati kecil.

Saya pergi ke kereta untuk meletakkan buku-buku dah set montessori yang dibeli. Tak larat untuk di bawa ke hulu ke hilir. Isteri dan anak hanya menunggu di ruang legar tapak pameran.

Sesampai di tempat letak kereta, saya terlihat dua kelibat tubuh berpakaian seragam putih. Menggerunkan. Apa lak nih, kena saman ke?

Telahan saya memang tepat. Kelihatan tiket saman disisipkan pada wiper. Saya hanya menatap tiket saman itu dengan perasaan hiba. Berhabisan berbelanja di dalam, di luar ni pun kena 'belanja' juga. Hmm... saya menjeling kereta-kereta lain yang di 'parking' di kiri kanan jalan yang lain. Semua dapat 'surat jemputan' juga.

Melayang RM70. Begitu saja... bagai debu berterbangan ditiup angin sepoi-sepoi bahasa. Arghhh... itu lah, dah tau salah letak kereta di situ, letak juga. Dah terima hukum. Itu hanya mainan di dunia ni.

Syariat Allah, kalau dipermainkan juga, yang salah dibuat, yang haram diturut, yang dilarang diikut, padahnya lagi amat dahsyat... peringatan buat diriku.

Nampak gaya, tak jadi nak teruskan niat menyambung 'langkah' ke gerai yang lain. Hasrat nak membeli beberapa buku lain juga dikuburkan. Mood telah hilang... terbang seperti gagak mencari makan...

Jam 1.30 petang, kami sampai di rumah. Sepanjang perjalanan, saya bermuhasabah, bermonolong lagi... koreksi diri, di masa salahnya... di mana silapnya... di mana kurangnya... ya, setiap apa yang berlaku, ada kisah di sebaliknya. Ada hikmah yang tersirat. Bila direnung, ada... memang ada... biar ia menjadi pedoman dan ingatan buat diriku...

PBAKL... tahun depan kita jumpa lagi... InsyaAllah.

3 comments:

Hisham said...

Assalamualaykum ustaz... hmmm... 'surat cinta tu berharga RM70?! Adeh...

Tak dapat jumpa juga kita akhirnya.... insya Allah lain masa..

MKriza said...

Ustaz Hamidi... itulah datang last day memanglah sesak. Tambah-tambah nak beli buku kita kena belek-belek dulu. Orang ramai bukannya sempat nak belek-belek.

Abu Muazz said...

to Hisham: yup...itu lah surat cinta yang kuterima... bakal dijadikan sisipan dalam cerpen akan datang... bertajuk 'Surat Cinta Bukan Kupinta'

to MKriza: apa leh buat... takde masa yang sesuai... itu je yg berkesempatan, at least dapat pergi juga, alhamdulillah

Popular Posts