Wednesday, April 01, 2009

Cerpen 1: Terbelakah?

Renyai hujan menitik halus. Hisyam memasang wiper kereta bagi membuang titik air yang mengganggu pandangannya. Pandangannya tepat pada lampu merah yang menunggu masa untuk bertukar. Fikirannya menerawang jauh. Berserabut. Pening.

"Cikgu Syam, ada parents nak jumpa. Dia tunggu di bilik guru," sapa seorang teman, Cikgu Haslinda.

"Nak jumpa saya, kenapa?" Hisyam cuba mohon kepastian.

"Entahlah, katanya nak jumpa dengan cikgu, kemudian dia nak jumpa Guru Besar," jelas Haslinda lagi.



"Ada pukul budak ke?" tambahnya.

Hmm... Hisyam mula mengesyaki sesuatu. Ya. Mungkin insiden semalam yang menyebabkan parents itu ingin mengadapnya.

Hisyam menghayun langkah ke Bilik Guru. Sebatang tubuh lelaki berbadan tegap menanti di beranda aras 2.

Mungkin itulah orangnya, getus hatinya.

Hisyam menghulurkan salam selepas sapaan salam dilontar lembut.

"Saya ayah Kamarul," sapa bapa itu.

"Cikgu tampar anak saya semalam, kan?" bapa itu mula bertanya.

Hisyam teringat kisah semalam. Ya, memang dia tampar Kamarul. Tampar yang disudahi dengan nasihat. Tampar kerana tidak mendengar arahan setelah amaran diberi. Tampar kerana geram tidak siapkan kerja pada waktu yang diberi.

"Ya, saya ada menamparnya semalam. Saya minta maaf kalau itu tujuan encik ke mari," Hisyam bermanis muka.

Bapa itu masih tampak kemerahan. Menahan kemarahan. Hisyam tahu, jika dia menidakkan atau berhati keras pada waktu itu, mungkin keadaan bertambah keruh.

"Saya terdesak ke mari. Ibu Kamarul membuak marahnya. Dia ingin sangat berjumpa cikgu. Saya halang. Saya takut perkara buruk akan berlaku," jelas bapa itu lagi.

Perkara buruk? Sampai ke tahap itu?

"Isteri saya nak emelkan perkara ini kepada Kementerian Pelajaran. Bapa saudaranya juga seorang peguam."

Hisyam menghela nafas perlahan. Tergamam mendengar kalimah ayat dari bibir bapa itu.

"Kenapa sampai menampar anak saya?" bapa itu mohon penjelasan.

....................

Setelah semua arahan diberi, Hisyam meluru ke surau, untuk solat Asar.

"Pastikan kamu siapkan kerja ini. Jangan berbual atau membuat bising."

"Jasmin, tulis nama siapa yang bising"

Jasmin hanya mengangguk tanda faham.

Sekembali dari surau, Hisyam memeriksa kerja muridnya. Kamarul tersengih-sengih sendiri. Kerjanya belum berganjak. Masih di baris kedua. Ayat pun masih belum dibina.

"Kenapa tak siap lagi?"

"Dia bercakap dengan Yusri, cikgu" Jasmin memberi jawapan.

Kamarul hanya tersenyum bagai tidak bersalah.

Geram makin membuak. Tidak semena-mena satu tamparan hinggap di pipi Kamarul. Kamarul terdiam. Hisyam mula meronda kelas. Memerhati hasil kerja muridnya yang lain. Hisyam kembali memandang Kamarul. Di lihat sama ada ada kesan ataupun tidak tamparan tadi. Hisyam kesal. Bukan sengaja untuk menghukum. Tapi untuk mendidik. Arahan guru, jangan dipermain. Kalau nak berkat ilmunya, kena dengarlah.

Hisyam masih ingat, sewaktu dia sekolah dulu. Ada beberapa guru yang cukup digeruni. Ya, cubitan di perut, anak rambut dan rotan di tangan, pasti menggegarkan jiwa. Nak mengadu pada ayah atau mak, jauh sekali. Silap hari bulan, kena tambah lagi mungkin.

Hisyam kembali tersentak..

"Maafkan saya encik. Tidak ada niat untuk mendera, apatahlagi mencedera. Niat saya untuk mengajar dan mendidik. Kekadang timbul tindakan luar kawalan saya sendiri. Percayalah, bukan niat nak malukan anak encik"

"Saya tahu tindakan saya keras..."

"Ya memang keras," bapa itu mencelah.

"Ibunya sendiri tidak pernah menghukum apatahlagi memukul. Mencubit pun tidak pernah."

Hisyam hanya menunduk. Hisyam mohon bapa itu memahami apa yang dijelaskan tadi.

Beberapa ekor mata guru yang berada di aras bawah menjeling memerhati Hisyam dan bapa itu di aras 2. Hisyam pasti, sekejap lagi, heboh la cerita dia diserang bapa budak. Macam tu la yang selalu berlaku.

"Cikgu, saya faham. Saya pun dulu nakal. Anak saya pun memang nakal. Saya pernah dirotan dulu. 3 hari pun masih lagi berbekas. Takut nak beritahu ayah. Budak sekarang cepat mengadu. Saya tak salahkan cikgu. Cikgu buat mesti bersebab"

Hisyam memandang tepat mata bapa itu. Mengiyakan apa yang dikata.

"Isteri saya, tak boleh terima cikgu buat macam tu. Biasalah cikgu, ibu-ibu ni agak emosional pasal anak-anak. Cikgu dah kahwin?" sempat melontarkan soalan kepada Hisyam.

Hisyam mengangguk. Hisyam faham perasaan itu. Sekali lagi Hisyam menjelaskan, tindakannya itu bukan untuk memalukan atau mencederakan anaknya, sekadar peringatan dan hukuman atas kecuaian dan kealpaan.

"Beginilah cikgu, kita selesai di sini jelah. Tak payah dibesar-besarkan cerita ni. Tak payah lah nak masuk tv, keluar surat khabar."

"Balik nanti saya jelaskan kepada isteri saya"

Hisyam mula menguntum senyum. Syukur bapa itu memahami.

"Saya harap lepas ni, cikgu tak rasa menyesal. Jangan rasa bersalah lagi. Kalau nak hukum murid, silakan kalau itu yang terbaik. Maafkan saya ye cikgu"

Hisyam berjabat tangan dengan bapa Kamarul. Hisyam banyak bersyukur kerana bapa itu sudi berada ditempatnya seketika tadi. Merasa apa yang dirasa.

Namun, perasaan Hisyam masih terganggu. Hisyam masih teringat kisah yang melibatkan cikgu dalam tv dan akhbar. Hisyam tidak mahu itu berlaku pada dirinya.

Pertemuan empat mata bersama bapa itu memang menggangunya. Terngiang-ngiang kata-kata ugutan ibu Kamarul yang mahu memanjangkan perkara itu ke pihak atas. Hisyam cuba menenangkan dirinya. Siapa yang akan membela nasibnya nanti? Kepada siapa akan dia bergantung harap. Salahkah tindakannya itu? Terkesankah pada murid itu? Seribu macam persoalan yang tidak terungkai petang itu.

.....

Kereta diberhentikan perlahan. Isteri membuka pintu pagar. Menyambut kepulangan suami tersayang. Hisyam memandang wajah isterinya sepi. Senyumnya agak tawar.

Hisyam ingin melauhkan segalanya pada isterinya. Biar hilang rona dalam hati. Biar lenyap sebak dalam jiwa. Hisyam termenung. Terkenangkan apa akan jadi esok hari. Adakah Guru Besar akan menyalahkan dirinya? Mungkinkah dia akan disaman oleh ibu Kamarul? Mungkinkah juga dia bakal menghiasi dada akhbar, Seorang Guru di Saman... akibat memukul muridnya... pelbagai persoalan meruntun jiwanya...

Adakah aku benar-benar bersalah? Patutkah aku meminta maaf?

Azan maghrib berkumandang, melenyapkan sisa kerisauannya. Moga Allah tunjukkan jalan yang benar...

5 comments:

Hisham said...

Salam...

Syabas dah keluar cerpen :D

Komen : nanti la dulu...

Watak : Cikgu Hisyam??? Tidakk!!! Nama sama. Rasa macam jadi watak tu pulak...

Mawar said...

Salam Sdr Hamidi,
ini hanya komen santai saya. pertama cerpen ini bagus sebab memperlihat sensitiviti sdr terhadap isu semasa. kedua, bagus sebab ambil tindakan di luar konvensi, ayah tidak "mengamuk"; namun saya rasa tidak cukup kuat kesan mengapa ayah tidak "mengamuk". ketiga bagus sebab penutup yang "open" banyak jawapan yang ada dalam fikiran pembaca. cuma beberapa yang boleh diperbaiki seperti elak ulang perkataan yang sama (...pandangannya. Pandangannya...) perkataan "parents" boleh diMelayukan. elak lenggok slanga/percakapan harian seperti "heboh la", "macam tu la". perhalusi juga kesilapan teknikal dalam ejaan misalnya di Saman.

Sdr Hamidi, kalau perlu perbincangan lanjut boleh hubungi saya di mar@ukm.my

selamat berkarya lagi!

Hamidi said...

Hisyam: hanya kebetulan

Dr Mawar: Terima kasih atas komentar. Nanti akan saya hubungi dr. ;)

ابن زين الرمباوي said...

cerpen bagus...

Izan said...

=D owh.. mg suke berkarya ke..hebatnye.. tak sume org ade talent. keep it up nway!

Popular Posts