Wednesday, April 22, 2009

Pesanan Buat Pendidik 2

Salam,

Entri kali ni menyambung beberapa pesanan yang dirujuk dalam sebuah kitab yang tidak ternilai bukan sahaja buat seorang pendidik, malah kepada ibu dan bapa yang baru menapak menelusuri jalan mencipta sebuah istana bahagia bersama anak-anak. Mengajar mengenal erti sebuah kehidupan.

Melalui sebuah hadith yang diriwayatkan oleh Imam At-Tirmidzi:

Ertinya:

Tiada seorang ayah yang memberikan anaknya suatu pemberian lebih baik daripada adab yang mulia.

Malah, saya tertarik juga dalam sebuah hadith yang diriwayatkan oleh Imam At-Tobrani;

Ertinya:

Lengkapkanlah anak-anakmu dengan tiga perkara: Cinta terhadap Nabi kamu, cinta terhadap ahli rumahtangganya dan selalu membaca Al-Quran

Selain himpunan hadith dan ayat suci yang terkandung dalam kitab tersebut, banyak kata-kata perangsang yang tertulis. Bukan kata-kata biasa, malah mampu menyirap ke sanubari seorang murabbi.

Antara wasiat Ibnu Sina dalam soal pendidikan anak-anak, katanya:

Hendaklah anak yang belajar di sekolah itu mempunyai teman-teman yang ramai, baik adabnya, senonoh adab dan tertibnya, kerana anak-anak itu akan meniru lagak dan tingkahlaku sesama mereka, ambil mengambil dan berkasih sayang

Antara kesungguhan lain yang jelas terlihat dalam pemilihan pendidikan anak-anak, melalui kata-kata Hisyam bin Abdul Malik kepada pendidik anaknya yang bernama Sulaiman Al-Kalbi.

Katanya;

Sesungguhnya anakku ini adalah cahaya mataku, dan kini aku telah serahkan kepadamu untuk kau mengajarinya. Maka hendaklah engkau bertaqwa kepada Allah, dan tunaikan amanah dengan sempurna.

Beliau menyambung lagi;

Mula-mula sekali, aku wasiatkan kepadamu supaya engkau membimbingnya dengan kitab Allah. Kemudian engkau lengkapkan dirinya dengan syair-syair yang terbaik sekali, kemudian engkau bawa dia mengelilingi perkampungan-perkampungan Arab, dan pilihlah syair-syair mereka yang terbaik sahaja, dan jangan lupa mengingatkannya dari hal halal dan haram. Ajarlah dia juga berpidato dan cara-cara berperang

Hebat bukan? Bersemangat saya membacanya. Bagaikan ada sebuah kekuatan muncul dalam diri. Begitu tinggi harapan seorang bapa tatkala menyerahkan anak untuk dididik seorang pendidik.

Mengapa masyarakat Arab begitu mengagungkan karya dalam bait-bait syair? Syair merupakan suatu yang indah, bukan calang-calang orang dapat menghasilkan karya syair yang begitu puitis menusuk kalbu, jua penuh bermakna.

Lihat juga, bagaimana soal halal dan haram dititikberatkan. Kita telah dedahkan perkara itu kepada murid-murid bukan? Ya, sememangnya. Namun, dapatkah mereka amalkan, hayati? Bila ditanya erti halal, haram, makruh, sunat dan harus,... lancar bibir menuturkannya.

Namun lekatkah dihati? Wallahu 'Alam. Bimbang saya dengan situasi kini.

Kenapa? Saya cukup risau. Anak-anak semakin membesar. Banyak yang dipelajari sehari-hari. Petang tadi saya telah dipertanggungjawabkan menyelesaikan satu kes. Cukup mengejutkan. Melibatkan murid tahun satu. Nanti lah, dalam entri yang akan datang, mungkin saya akan ceritakan.

Membaca kata-kata tersebut membuatkan saya bermonolog sendiri. Adakah saya mampu menjadi pendidik seumpama apa yang dikata? Adakah saya mampu membentuk akhlak anak-anak harapan keluarga sebagaimana yang diharapkan?

Wahai para pendidik, renungkanlah... tanggungjawab kita cukup besar... Laksanakanlah sebaiknya...

0 comments:

Popular Posts