Thursday, July 02, 2009

Gerenti Baikk Punyaaa...

Salam...

Alhamdulillah, selesai sudah urusan Data e-Pelaporan j-QAF bulan Jun. Semua data mentah dan PPDJUN sudah diserahkan kepada JU bertanggungjawab. Oleh kerana semua data sudah siap di EKSPORT dan IMPORT, saya membantu rakan-rakan yang memerlukan bantuan.

Ramai yang bermasalah untuk EKSPORT dan IMPORT data, khususnya yang menggunakan Windows Vista, kerana tidak untick Turn On or Off pada User Account.

Saya sempat meneliti beberapa data yang sudah siap di hantar. Ada sesetengah sekolah yang tidak mengisi data Al-Quran dengan tepat. Maksud saya, ada murid yang telah khatam, namun tidak dinyatakan sedemikian. Terutama kohort 2005. Hal ini akan menjejaskan bilangan keseluruahan murid khatam bagi daerah Klang.

Selepas di maklumkan kesannya, data tersebut terus dikemaskini. Alhamdulillah, semuanya berjalan lancar.

Saya sempat bertanyakan tarikh Mahrajan a.k.a Ihtifal j-QAF peringkat daerah Klang kepada Pegawai j-QAF, Ustaz Ghazali.

Menurutnya, beliau masih belum menerima sebarang arahan dan juga budget daripada JPS. Jadi, tiada peruntukan yang diberikan. Ihtifal pun tak dapat la nak dijalankan lagi.

Maklumat yang saya terima daripada Pegawai j-QAF Kuala Selangor, Ust Ramli, berkemungkinan Mahrajan Peringkat Negeri Selangor dijadualkan pada 24-25 Julai 2009. Mungkin ada perubahan tarikh la tu, agaknya. Saya pun tak pasti.

Jadi, bersedia je la ye GPI j-QAF Klang... bila tarikhnya, belum pasti! Tunggu je la surat dari PPD. Tapi dah boleh rasanya nak buat teks atau latih 'koho-koho'... Ustaz Zubaidi SK Tmn Klang Utama pun dah siap siaga tuh. Juara menunggu tu... :)

Semasa mesyuarat, saya duduk semeja dengan Aridi, Harith dan Razaman. Sambil-sambil siapkan data, kami bersembang hilangkan tekanan. Huhu...

Tekanan???

Kesian Harith, ada data yang kosong! Masih belum terisi... katanya, itu data yang sepatutnya diisi oleh guru yang dipertanggungjawabkan. Alih-alih bagi data yang belum terusik. Siapa tak mengamuk, ye tak? Dah la hari ni semua data perlu diserahkan... hal ni tak sepatutnya terjadi. Kalau sama-sama ambil tanggungjawab dan peranan masing-masing. Jadilah seperti WonderPets...

Semasa makan pagi, sempat berbual dengan rakan-rakan yang lama tak ketemu. Antaranya Ustazah Z. Katanya dah hampir 2 bulan bercuti separuh gaji kerana menjaga anak yang sakit. Jangkitan paru-paru. 2 bulan di PPUM. Rutinnya, ulang alik dari sekolah ke hospital. Walaupun kesibukan itu, sempat lagi menyiapkan data.

"Ceria je dia kan, walaupun anak tengah sakit, happy jer..." saya bersuara pada Ustaz S.

"Nampak je ceria tu... Luar kita nampak ceria, tapi kat dalam hati... siapa yang tahu, ye tak?," balas Ustaz S.

Semoga anaknya cepat sembuh, InsyaAllah.

Kisah Ustazah Z tadi, lebih kurang macam cerita di bawah ni...


Usai dari mesyuarat, saya terus pulang ke rumah. Singgah di tepi jalan, untuk membeli buah durian. Teringin la pulak nak makan.

"Yang ni baka baik bang... Gerenti baik punya, manis, lemak... D24. Durian kahwin, gerenti baik punya... jangan risau la..." cerita abang durian.

"Ye ke baik? Mana tahu? Isi kat dalam, siapa yang tahu?" tanya saya sambil mencium buah durian D24 tu.

"Gerenti baik punya... Betul..." sampuk seorang lagi abang durian.

"Ye lah tu..."

Akhirnya saya beli 2 biji durian D24 dan sebiji durian kampung...

Sampai je di rumah, saya kopek durian tadi. Saya tersenyum... ada isi yang keras, orang kelate panggil "durian keghe". Dalam sebiji buah D24 tadi, hanya beberapa ulas je yang elok. Yang lain keras...

"Tu la... lain kali jangan cakap besar, kita tahu kat luar je elok, isi kat dalam siapa yang tahu?," saya merungut sendiri.

Apa salahnya kata, "InsyaAllah..."


Kenangan sewaktu zaman remaja di rumah sewa bersama Azral dan Apit
Dua biji, RM25... pergh..
.


Krie tersenyum mengopek durian, kami share duit.
Saya ngan Krie, RM10 sorang, Apit dan Azral share RM2.50 sorang...
Cukup la RM25... best kan?



Moralnya: Don't judge the Durian by it's skin and smell... Kulit yang keras dan cantik, dan bau yang harum dan manis belum tentu mempunyai isi yang lemak dan manis... So, berhati-hati lah... nak makan sedap, makan je kat kedai tepi jalan tu jer. Isi tak bagus boleh tukar lain, tak gitu? Hehehe


P/s: Pagi tadi, ada khabar gumbira daripada adik saya dari Johor Bharu. Katanya keputusan imtihan KPLI j-QAF Ambilan 2008 dah kuar. Alhamdulillah, najah dengan Cemerlang. Masa praktikum pun dapat rentasan cemerlang... Tahniah Dik Ha. Sekarang masih di IPTI, JB mengikuti KISSM. Bertugas di SK Taman Cempaka, JB. Semoga cemerlang juga la dalam exam KISSM nanti yer. Cemerlang juga dalam syakhsiyah dan peribadi seorang muslimah dan ustazah, moga dicontohi dan diteladani. Mabruk!!!


0 comments:

Popular Posts