Saturday, July 11, 2009

Tawaran Kerja Baru... ya, saya terima!!!

Salam...

Pagi tadi hadir mesyuarat guru kali ketiga. Banyak yang dibentangkan. Mula-mula melangkah masuk ke Makmal Komputer, agak pesimis... luntur semangat. Sehingga ditegur seorang rakan ketika duduk di kantin...

"Jauhnya termenung... pergi la sarapan dulu..."

Langkahnya bukan seperti dulu, sewaktu mula-mula bergelar pendidik...

Mesyuarat sebagai medan untuk cambahkan idea, bukannya tempat maki hamun, sumpah seranah! Bentak seorang rakan.

Ya, memang betul.

Dengar je ada mesyuarat... pasti macam-macam yang dirasa. Jadi sesi taklimat je. One-man show.

Namun, keluar dari mesyuarat tadi, perasaan tu hilang. Tak banyak kena 'tengking', cuma nasihat dan teguran. Sesekali terkena batang hidung. Alhamdulillah... yang kurang akan ditambah, yang silap akan diperbetulkan.

Dalam mesyuarat tadi, dapat tugas baru. Tugas yang baru diwujudkan. Jadi Ketua Pengarang merangkap Editor dan Penerbit buletin sekolah. Sebenarnya saya dah terbitkan buletin sekolah pada Tahun 2006 dan 2007. Mulanya hanya sekadar suka-suka. Tak sangka ada yang suka pulak...

Namun tahun lepas tiada sebarang arahan dikeluarkan. Jadi saya pun, diam diri je lah!!!

Pagi tadi, saya dilantik secara rasmi mengetuai Unit Dokumentasi sekolah. Saya dibantu oleh 3 orang 'wartawan' dan seorang yang bertugas bahagian edaran, cetakan dan pemasaran. Kalau sesiapa yang ingin menolak tawaran, sila buat surat rasmi penolakan...pesan GB.

Saya terima dengan hati yang redha. Tak guna melawan. Kerana minat, saya terima. Saya minat menulis, minat reka design (walau tak cantik manapun) dan minat berkhayal. Pentadbir kata, sejak buletin yang saya garap tahun 2006 diterbitkan, PIBG menanti-nanti keluaran seterusnya... ye ker?

Apa yang saya lihat depan mata saya sendiri, banyak helaian buletin yang bertaburan dalam kelas, mungkin tidak sampai ke tangan ibu bapa. Ada yang berkesudahan menjadi jet pejuang di dalam medan kelas. Sedih juga.

Saya tidak tidur malam menyiapkannya dahulu. Sebab saya di'kejar' dan di'buru' untuk segera menyiapkannya. Diburu 'dateline' dan dikejar GB! Tapi bila dah siap dicetak... lain pulak jadinya.

Sudahnya, saya minta agar GB pastikan keluaran Jun/2009 akan datang... tidak disia-siakan. Walaupun edarannya PERCUMA atau MAJJAANAN... namun, itu juga perlu dihargai. Kerana ada mutiara ilmu yang turut disisipkan.

Maka, bermula la tugas baru saya sebagai Ketua Pengarang... nantikan Buletin Edisi Khas 2009.


3 comments:

ibnatumusa said...

gud lak cikgu!!!

Anonymous said...

ustaz meh tunjukkan buletin yg ustaz buat dulu nak tgk...

Mohd Hamidi said...

to Wan: syukran... Gambatte..kan?

to Anon: Lum siap lagik. Tgh ngedit. Wartawan pun lum submit latest news.. InsyaAllah kalau dah siap akan di upload... :) sapa ni ek?

Popular Posts