Saturday, July 25, 2009

Salah Faham jee..

Salam...

Masing-masing menunggu. Usai solat hajat dan bacaan Yasin, sesi ceramah Israk dan Mikraj. Saya diminta oleh KP untuk menunggu penceramah di dataran sekolah.

Ya, penceramah tersohor... pasti ramai yang teruja. Seisi sekolah sangat menanti kehadiran penceramah tersebut.

Saya cuba menghubungi penceramah yang masih belum kelihatan walaupun jam menunjukkan jam pukul 9 pagi. Saya bimbang kalau-kalau ada masalah yang timbul.

Saya cuba menghubungi beliau melalui telefon bimbit, nombor yang saya ambil dari rakan saya, Frizdan.

Saya agak terkejut, apabila setelah saya berjaya menembusi talian, beliau bertanya semula kepada saya:

"Jadi ke ni Ustaz? Takde orang yang confirmkan pun..."

"Ye ker...? Hmm... saya dimaklumkan, dah ada yang confirmkan...abis tu macamana ni ustaz?"

Saya yakin, ramai yang kecewa. Orang yang dinanti... tak dapat datang... hanya kerana salah faham...

Yang pasti, kami semua (Panitia Agama Islam) terus dipersalahkan atas kecuaian ini...

Saya hanya membisu. Rakan saya yang ditaklifkan menghubungi Ustaz tadi pun, diam. Rasa bersalah mula menyelubungi dirinya. Saya, sebagai rakan, hanya mendengar luahan dan keluhan, serta rasa sesal yang berbuah lebat.

Orang yang paling dipersalahkan dalam hal ini, tak lain tak bukan, KP kami. Kesian saya tengok dia. Dalam keadaan yang sedang sarat, menanti hari sahaja... pelbagai kata-kata yang kurang enak didengar, terpancul keluar dari mulut-mulut yang tidak berlesen. Hampir-hampir beliau menitikkan air mata. Saya lihat matanya merah... Dah banyak yang beliau lakukan. Walaupun seksa dengan keadaannya, beliau masih gagah ke hulu dan ke hilir.

Namun bila jadi macam nih, kena juga atas kepala.

Sabar je lah kak... Akak dah jalankan tugas dengan baik... akak juga dah ingatkan agar dihubungi peceramah semalam, namun tiada tindakan daripada insan yang tertaklif.

Ahirnya majlis diteruskan dengan Ceramah Motivasi yang sebenarnya dijadualkan selepas Ceramah Israk Mikraj. Kami juga meminta Ustaz yang dijemput mengendalikan ceramah motivasi itu menyelitkan sama dalam ceramahnya intipati berkisar Israk dan Mikraj. Terima kasih Ustaz Sayuti... jasamu dikenang!!!

Pengajaran daripada isu ini:
  1. Perlu dibuat mesyuarat setiap kali ingin mengadakan aktiviti sekolah yang melibatkan orang luar. Ibu bapa yang datang juga ada yang terkilan... apa nak buat
  2. Setiap AJK yang diamanahkan tugas, perlu 'alert' dengan taklifan masing-masing.
  3. Perlu ada 'back-up' dan 'stand-by' daripada mana-mana Ustaz sekolah sendiri untuk mengisi ruang ada
  4. Jangan mudah menuding jari... mencari salah dan mengungkit perkara yang sama. Yang silap, sama-sama diperbetulkan.
  5. Hayati kisah dan iktibar disebalik sirah Israk dan Mikraj Nabi Muhammad... itu yang kita mahukan sebenarnya, kan?
  6. Sama-sama bermuhasabah atas kelemahan diri sendiri.
Kepada semua yang terlibat dalam majlis hari ini, JazakaLlahu Khairal Jaza'... Hanya ALLAH yang dapat membalas jasamu.

Kepada Ustaz A, kami juga mohon maaf atas salah faham yang timbul, InsyaAllah jika ada masa, kami akan jemput.

3 comments:

Cikgu Adham said...

slm... aik pelik jugak ni.... so apa cerita pastu heh heh...

urusan agama ni sebanarnya tanggungjawab semua yg beragama Islam.. takkan semua ni dipersalahkan kpd panitia PI je

ummu Masyitah said...

salam,,,saya dulu2 pun pernah alami keadaan macam ni.sabar je lah.mujurlah ada team2 kerja yang mmg saya tabik spring pada mereka walau ada di antara mereka tu cuma GSTT.

Mohd Hamidi said...

cikgu Adham: Alhamdulillah, semuanya under control... tapi telinga ni menadah jer lah...

ummu Masyitah: Itu la untungnya kalau ada team yang baik dan semua bekerjasama... semua kerja jadi mudah,...

Popular Posts